onsdag 24 februari 2010

Ruffle=

För att samla in pengar till saker på preschool (förra våren ett larm, nu datorer till barnen) så anordnas en ruffle. Dvs ett lotteri.
Allt är frivilligt, men under september månad fick man skriva upp sig på vilken månad man ville, om man ville, fixa en korg med valfritt innehåll.
Jag skrev upp oss på 2 månader.
December och mars.
From den 1:a varje månad ska korgen finnas på preschool så att alla kan se den.
Vem som helst får köpa lotter.
1 lott för $2 eller 3 lotter för $5.
Sedan i slutet av månaden så är det lottdragning.
Sist hade vi svenskt jultema på vår korg.
Ahlgrens granar
Paradis ask
Blåbärstryffel
Lingontryffel
Saffransskorpor
Julknäcke
Glögg
Julmust
Äppelmust
Juligt te
Te sil
En tomte
En vätte
Mandlar och russin till glöggen
Och en del mer jag inte kommer ihåg.
Vi hade turen att vinna den andra korgen i december månad, se här, den hade förvisso ett rätt religöst tema, men korgen gillar jag skarpt.
Korgen vi gjorde vann ett par där mamman är från Costa Rica och hon blev rätt såld på den svenska chokladen om man säger så.
Och hon hade tur, den korgen hade rekordet i antalet köpta lotter.
Vissa månader är det en korg andra två, det beror ju helt på om några skrivit upp sig.
Nu i mars så är det vi och mamman som vann vår dec. korg.
Hon ska köra Costa Rica/Panama tema.
Spännande!
Vad jag ska kalla vårt tema vet jag inte.
Something for everyone?
The Cosy Basket?
Har ni förslag så tar jag tacksamt emot, vad den kommer innehålla ser ni i förra inlägget.
Nu är ivf allt klart, kort och halsband med, bara korgen som fattas.

7 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Aha!!! DÅ fattar jag! vad kul! Tack för att du skrev ett helt inlägg för att förklara för tröga mig, haha!! :-)
Tycker att korgen låter superbra!
Namn är dock lite knepigt.

Suddrik sa...

Angående korgarna bruden...
Det är såna som du som får mig att känna mig skitkass i barnens skolor!!! :-D

(Men jag brukar försöka trösta mig själv med att de som orkar säkert tycker att det är ganska roligt... Det gör du väl?)

KRAM!

Trebarnmamman sa...

Du få kalla den något svenskt för du har ju svenska sagor/romaner i , typ Faritale from sweden ...

Men ger du bort dina djungelvrål ...Malin ...

mammigranten sa...

Saltis
Så lite så!

Suddrik
Kan ju meddela att jag gör korgarna för att slippa göra allt annat med fika, center mm på preschool. Iom korgarna så "köper" jag mig fri, anser jag.
Men visst jag tycker det är kul, självklart. Jag får många komplimanger för det jag gjort hittills.
Kram

Trebarnmamman
Jag får ju klura lite till, men något svenskt får det bli.
Och djungelvrål har jag fler av...
Kram

Anne sa...

Säger som Saltis, aha då fattar jag! Er svenska korg förstår jag sålde massor med lotter, den låter helt underbar. Rätt spännande med de här korgarna. Såg att du skrev i en kommentar att i och med korgarna så "köper" du dig fri. Förstår precis, så skulle jag också resonera. Jag antar att det finns de som håller på med allt, verkligen allt och superengagerade i precis allting som rör preschool med mera. Jag skulle aldrig orka det...

Anne sa...

En till sak.
Finns det nån form av riktlinjer för hur mycket värda ungefär en korg ska vara? Jag menar, så att alla håller samma standard ungefär, att de som gjort korgarna satsat ungefär lika mycket i pengar på innehållet?

mammigranten sa...

Anne
Det finns verkligen de som håller på med allt och en del som tittar snett då man inte skrivit upp sig på sött, salt, frukt, dricka eller annat till alla olika firanden, men visst någon gång ska jag väl ta och skriva upp mig. Men vi hade ju lussefirande och korgen i december och nu korg igen. Så vi får se...
Sen kan ju de som verkligen vill skriva upp sig först så kan jag ta det som är kvar ;)


Vad gäller värdet på en korg så är det helt upp till en själv.
Preschool mailar ett papper där det står lite fakta om skolan och vad pengarna ska användas till och detta papper kan man sen ta med sig till olika företag/affärer för att be dem skänka saker. Kan tänka mig att många gör så, men jag har inte gjort det. Svårt att hålla sig till ett visst tema då.
Det viktigaste är nog tanken och sen vill ju föräldrarna hjälpa skolan och köper då lotter oavsett om de vill vinna eller ej.
Men vi har nog hållt ett värde på mellan $80-$100 på båda korgarna.
Rätt ok tror jag.
En del har ju dock haft dyrare, men då har de fått en del skänkt...