torsdag 25 februari 2010

No school today+recept!

Vi förberedde oss på ett tidigt telefonsamtal och la telefonen på sängbordet.
Klockan 5.30 kom samtalet.
Today February 25th the schools will be closed due to the weather.
.
Jag kliver upp ur sängen och förväntar mig MASSOR med snö.
Men det är barmark på alla gator här, och det är jättesvårt att se någon snöflinga.
Inte för att det är för mörkt utan för att det knappt ens snöar.
Så jag hoppas att de vet något jag inte vet på skolan.
Typ att det ska snöa MASSOR under dagen.
Maken var lycklig då han varit uppe och tittat på hockeyn, så han fick ju typ liiite sovmorgon, tills barnen kom in och ville ha frukost vid 7.
Nu snöar det rätt rejält, men vägarna är blöta och vi har någon plusgrad.
Jag sa till honom att han skulle åka hem från jobbet om snöandet blev värre.
Inte kul att bli fast på jobbet om de där 30-40cm de pratade om kommer.
Så inte blir det någon gymnastik idag för Wilda och inte heller någon simlektion för dem båda.
Allt blir inställt om skolorna är stängda.
Men mysa med böcker och film ska vi och kanske ett bubblande bad här hemma istället alla 3...
.
.
.
Receptet på köttfärssoppan kommer här:
1lb nötfärs (dvs ca 450g) jag brukar använda den med 95/5%
1d half & half (matlagningsgrädde)
ca 3dl mjölk
2 vitlöksklyftor
2 paprikor i olika färg
5 vårlökar
2 tomater
3 morötter, medelstora
soya
tabasco Chipotle sås
Salt
peppar
paprikapulver
lite flytande margarin
.
Bryn färsen så den är tillagad i stekpanna, salta och peppra lite.
Fräs pressad vitlök i smör i en stor kastrull.
Tillsätt den brynta färsen.
Häll i grädden och mjölken. (mängden beror på om du vill ha en gryta eller "blötare" soppa)
Det kan gå åt mer mjölk eller om du hellre vill spä med extra vatten.
Skala och skiva morötterna och häll i.
Dela tomater och paprikorna i lagom stora bitar, ca 2*2cm.
Skiva vårlöken.
Häll i alla de tre samtidigt när soppan börjar bli redo att ätas.
Smaka av med lite soya, chipotlesås, peppar och paprikapulver.
Salta mer om du tycker det behövs.
.
Servera med färskt bröd till, eller vitlöksbröd.
.
Alternativet finns att göra den som gryta och servera med ris. Tillsätt då mindre vätska.
.
Räcker till ca 8-10 portioner och går utmärkt att värma i micron.
.
Tror inte jag missat något...

4 kommentarer:

anna of sweden sa...

Åh, vad gulligt att du la in receptet. Tack, snälla.
Det ska jag överraska familjen med någon dag.

Trebarnmamman sa...

Jag brukar ochså gära något likannde .. men jag har potais bitar i och kryddar med kummin ...

Så blir det en falsk Gulasch soppa som jag serverar med lite vitloöks cremefrach eller gräddfilsklick ....'

Men det har jag nog sagt till dig redan när ni bodde här ..va !!!

Trebarnmamman sa...

Förresten vad är chipotlesås ??? Finns det här hemma ???

mammigranten sa...

anna of sweden
Så lite så!

Trebarnmamman
Inget minne av ditt recept, men gulasch går hem här, men riktig isf.
Chipotle är en variant av tabasco, lite rökigare variant, men det funkar bra med vanlig tabasco, sweet chilisås eller sambal oelek, men det blir ju lite annan typ av smak och sting då.
Chipotle finns i Sverige med.