onsdag 24 februari 2010

Stressig dag

Igår var en stressig och fullspäckad dag.
Och jättekul!
Efter att Noah kommit iväg med bussen så visar Wilda sitt rätta humör.
Jätteilsk!
Inte kul alls.
Hon gapad och skrek.
Hon stampad i golvet.
Hon gjorde allt som jag vet att jag gjorde som liten (och lite större) när jag var på ruttet humör.
Men varför hon var så ilsk, det visste hon inte.
Men iväg till preschool kom hon.
Så när jag var ensam hemma så städade jag, plockade iordning.
Bakade tigerkaka.
Och sen var tiden slut.
Hämta Wilda.
Prata lite med hennes favoritfröken.
Wilda hade lekt med en mycket tyst och försiktig flicka igår.
Normalt sett brukar hon leka med de mer högljudda.
Hon hade suttit stilla och gjort precis som hon skulle.
De hade inte riktigt kännt igen henne.
Men hon hade väl en knasdag bara, sa de också.
Annars sköter hon sig ju rätt bra med, numera. Hon är en helt normal 4-årig tjej, enligt Miss K.
Låter ju bra för en förälder att höra.
Hemma så släppte jag in Wilda i huset, hon ville inte stå ute i ösregnet och vänta på Noah.
När han kom blev det lunch.
Sen han jag med ett pass på löpbandet, duscha, plocka fram fika (påklädd såklart)
och sen kom kompisarna och deras mamma.
Det lektes för fullt och fikades.
Hallogrottor är en stor favorit, likaså kanelbullarna. Tigerkakan gillade de med, men då började de bli mätta (lycka för maken att det fanns kvar nybakt när han kom hem)
De stannade i lite mer än 2 timmar.
När de åkt var det dags att fixa middag.
Köttfärssoppa med tomater, morötter, paprika och vårlök. Vitlöksbröd till.
Jättegott en regning och snuvig dag som igår.
Och ännu en gång lyckades jag med ett experiment.
Jag får en idé och genomför den.
Har inte misslyckats med matexperiment än!
Och trots att jag är näst intill totalt okänslig för stark mat så blev den, enligt maken, precis lagom kryddig. Petiga Noah pillade bort paprika, vårlök och tomater. Men åt resten!
Wilda satt och mumsade, avbröt sitt ätande och sa:
Mamma det här var jättegott! Kan vi äta det här fler gånger? Finns det mer kvar även om pappa tar med lunch till jobbet?
Och självklart blev det ja på dessa frågor.
Resterna får bli dagens middag.
Baka lite scones till bara.
.
Så var den dagen slut!
.
Idag ska jag passa på att vila när barnen inte är hemma.
Kanskebörja med korten eller smycket till mars månads ruffle.
Den ska nämligen bestå av:
The girl with the dragon tattoo
The girl who played with fire
Karlson in the roof
Ronia, the Robber´s daughter
The Children of the noisy village
Lotta on Troublemaker street
Swedish cakes and cookies
Marabou daim
Gott & blandat
Kexchoklad snacks
Marianne
Djungelvrål
Bilar
Handgjorda kort
Handgjorda smycken
.
Låter som en bra korg va?
Måste få den klar i helgen bara...
Annars blir dagen en lugn dag.
Regnet fortsätter ösa ner.
Snön minskar hela tiden.
Solen saknas.

8 kommentarer:

Gun-Marie sa...

Så GÖTT! Det där har pappa och jag upplevt många gånger med dej som du ju oxå skrev.Vad gott det lät med soppan och brödet till, tror att du får laga mat här nästa gång när ni kommer hit! kram mamma

Saltistjejen sa...

Vad nyfiken jag blir på den där krogen! Vad ska du ha den till? Ge bort? Ge till preschool?
Hm, jag har kanske missat att du skrivit om den tidigare?
Sedan det där med humör, jag gissar att det är nåot de flesta barn har till och från. Även vi somvuxna har ju det, bara det att vi lärt oss att kontrollera det (åtminstone oftast). Jobbigt såklar men jag tror att så länge det handlar om perioder är det ingen större fara. Bara frustererande.
Stor kram!

Anne sa...

Jag blev också supernyfiken på korgen och vad ruffle är för nåt..??? Det måste du allt förklara lite mer nu :)
Små som stora kan ha sina dagar då man bara är "konstig" och inte riktigt sig själv. Även för oss vuxna kan ju humöret pendla eller inte kännas på topp även om vi till synes inte har nån anledning för det, jag antar att små barn inte är annorlunda på det sättet utan såna där dagar kommer.
KRAMIS

mammigranten sa...

Mamma
Ha ha ha!
Men visst kan jag väl laga mat...
Kram

Saltis
Läs nästa inlägg om korgen.
Visst kan alla ha olika humör beroende på dag, men normalt så brukar man ju kunna förklara varför humöret är uselt ;)
Kram

Anne
Förklaring finns i ett nyare inlägg.
Idag är hon på bättre humör, inte bra, men bättre. Men hon vet fortfarande inte varför hon är i botten.
Kram

anna of sweden sa...

Det lät gott. Jag behöver lite nya middagsidéer. Har du lust att lägga ut receptet?

mammigranten sa...

anna
PÅ tigerkakan eller köttfärssoppan?

Anonym sa...

hon skrev middagsidéer ... inte fika idéer ????

mammigranten sa...

Anonym
Jo jag vet, men allt är ju relativt och om du kände min man så skulle han mer än gärna äta tigerkaka till middag.