torsdag 5 augusti 2010

Recetet

10 st
Stora formar,

1 dl strösocker
1 ägg
2 dl mjölk
6 msk matolja
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker, med äkta vanilj
1/4 tsk salt

White fluffy frosting:
2,3 dl strösocker
0,8 dl vatten
1/4 tsk pressad citron
2 äggvitor
1 tsk vaniljsocker, med äkta vanilj
Ev karamellfärg, några droppar Sätt ugnen på 200°C. Blanda alla torra ingredienser i en skål. Vispa ägg och socker pösigt. Rör ner mjölk och olja, sikta ner mjölblandningen och rör smeten slät. Fyll amerikanska muffinsformar (välj stadiga formar) till 2/3. Grädda i mitten av ugnen, ca 18min. Låt dem svalna under bakduk. Eller i frysen om det är bråttom.

White fluffy frosting:
Rör ihop socker, vatten och citron i en kastrull och värm på spisen så att det börjar sjuda. Ta sedan av kastrullen från plattan. Låt samtidigt hushållsassistenten vispa ihop äggvitorna och vaniljsockret så att mjuka toppar bildas. Häll i lite i taget av den varma sockerlagen i marängen under konstant vispning - detta moment bör ta ca 10 min. Häll bara i lite sockerlag åt gången, vänta någon minut mellan varje gång. Vispa tills marängen är kall och har bildat hårda toppar, det tar ca 8-10 min (vill du använda karamellfärg så tillsätt några droppar samtidigt som du vispar frostingen kall).

Spritsa på frostingen och dekorera. Låt gärna dessa cupcakes stå i kylen ett par timmar innan servering.

Om man vill kan man gröpa ur mitten av muffinsen och fylla med bär/smält choklad eller annat gott. Man kan även smaksätta frostingen.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej.

Undrar om jag får kopiera dina muffins bilder å ha i min receptbok, till receptet du skrev, så jag vet hur fina dom kan bli.

mammigranten sa...

Antar att det är en receptbok för privat bruk. Isf får du gärna det.

Anonym sa...

ja det är de, endast för privat bruk. Tack