tisdag 10 augusti 2010

Muffins igen!

Barnen ville ha muffins igen, så då blev det så.
Varför tjaffsa när det är sommarlov liksom? ;)
.
Denna gången blev det päron/chokladmuffins med ganache ovanpå.
Gjorde enligt receptet nedan, men tog bort vaniljsockret,
la till
4 tsk kakao
4 msk päronmos
2 tärnade skalade asiatiska päron
.
Ganachen gjorde jag såhär:
227g hackad bittersöt mörk choklad
180g grädde
28g osaltat smör
1 msk likör eller konjak (jag tog päronkonjak)
Jag la den hackade chokladen i bunken till min kitchen aid.
Kokade upp grädden, likören och smöret på medelvärme.
Så fort det kokade så hällde jag blandningen över chokladen och lät stå ett par minuter.
Sedan körde jag igång ballongvispen på medelhastighet.
.
När allt blandats så har man 2 val:
1. doppa muffinsen i smeten och få ett tunt blankt ytskikt
2. ha tålamod och ställa in ganachen i kylen och låta den kallna helt och sedan breda eller spritsa på den på muffinsarna.
.
Jag gjorde alternativ 2.
Sedan dekorerade jag enligt barnens önskemål.
.
Båda alternativen funkar även bra på en vanlig slät sockerkaksbotten.
Gör man enligt alternativ 1 så är det bara att hälla på och sedan breda ut ganachen så den rinner över kanten.
Då gäller det bara att man har ett annat fat än det slutgiltiga inunder.
.
Kan meddela att alla gillade muffinsarna!
.
I morgon ska jag försöka få in lite bilder från helgen!




5 kommentarer:

Trebarnmamman sa...

är du säker på att du använde exakt 227 gr choklad och bara 28 gr smör ...hahhaahhaaa ..

Fina muffins Malin ..

mammigranten sa...

Ja faktiskt så gjorde jag det ;)
blir ju så när receptet är i cups...

Tack så mycket, sitter fint när det kommer från dig som är så duktig på att baka!

Anonym sa...

Hej! Jag tittar in här på din fina blogg då & då. Har sett att du tränar en del & säkert äter du nyttigt oxå. Du ser jättefräsch ut! Har du några tips att dela med dig när det gäller träning & mat? Jag är en ganska nybliven mamma (sonen är 6 mån) som känner mig som en soffpotatis som behöver komma igång med nån träning & lite bra mat. Tack på förhand!

/Stina

mammigranten sa...

Stina: Välkommen hit!
Jo jag tränar en hel del och försöker äta rätt. Har testat det mesta vad gäller dieter. Men det jag tycker funkar bäst är att hålla koll på kalorier.
Då får gärna maila mig på
mammigranten@hotmail.com
om du vill så kan vi prata mer!

Tina sa...

Jäklar vilka fina muffins!! Jag är urkass på att baka och få saker att se ätvänliga ut... hehehe...
Hoppas allt är bra med dej!!