måndag 19 juli 2010

Semestern!

Här kommer semesterinlägget.
Kan hända att det blir lite upprepningar, men det får ni helt enkelt stå ut med.
.
Resan till Sverige gick bra.
Barnen sov väl någorlunda bra, värre var det för oss vuxna.
Några andra resenärer hade nämligen bestämt sig för att inte sova och pratade därför högt och tydligt (på andra platser än sina egna) med varandra. Trots att flygpersonalen sa till dem så fortsatte de.
Så det blev väl ca 1 timmes sömn, TOTALT!
Väl framme så gick allt bra, barnen var sega som attan och åt inget alls.
När vi hämtat väskorna så köpte vi varsin drickyoghurt till dem, men inte ens det gick ner.
Tog bussen till hyrbilsstället.
Volvo v50, precis ny, rymde vårt bagage perfekt.
Sen rullade vi söderut.
Jag och barnen somnade rätt omgående.
Maken pimplade kaffe och körde.
Stannade för lite kaffepåfyllning, milkshake och glass på Gyllene Måsen.
Väl framme i Tranås, hos svärföräldrarna så blev det lunch.
Med lite midsommartema, även för oss som inte äter sill och andra otäckheter ;)
.
Första veckan bodde vi alltså hos svärföräldrarna på landet.
På söndagen bjöd de på lunch på Torpön, dit makens båda syskon med familjer också kom.
Härligt väder bjöds det också på.
Och god glass! Sommakoa!
Och mina sommarbarn!
.
Vädret första veckan var kanon, så det blev många bad för barnen i Säbysjön.
(lite för långgrunt för mig och maken dock) Wilda badbarnet
Noah fiskaren
Kunde ju inte låta bli denna snygga och billiga bikini.
(och som ni vet matchar ju även maken)
Vi fiskade i dammarna.
(Noah fick en aborre, en liten en)
Wilda fick inget, men hon var varken still eller tyst ;)
.
Enda dagen med dåligt väder åkte vi till Gränna på.
Visingsö fick också amerika-besök.
Remmalag blev det också.
God mat intogs under lite smådroppande väder, men gott var det.
Polkagrisar inhandlades.
Mums!
På väg tillbaka till Gränna kom solen.
Och iom att det blåste så fick kepsen vara felvänd, men skydda ögonen går ju bra ändå.
Lite mer fiske, fast i sjön.
Dock inget napp denna gången.
Blåste nog för mycket.Båda barnen hämtade tidningen på morgonen.
Denna dagen var det Wilda.
.
Ett biobesök hanns även med för mig och svägerskan.
Eclipse premiären.
Kanonbra film!
Och snäll bebis som höll sig kvar i mammas mage på bf så hon fick se filmen ;)
.
På fredagen flyttade vi till "stan" och mina föräldrar.
På lördagen drog jag och maken till Halmstad för att umgås med kära vänner, njuta av sol, bad, havet och god mat.
Och barnvakt såklart!
Barnen hade det kanonbra hos mina föräldrar.
Badade och åt jordgubbar, plockade dirket på plats.
.
På tisdagen åkte Daniel till Stockholm för jobbmöte.
Jag åkte hem till bror och kollade på fotboll.
.
Mycket badande blev det även i Hätte.
Varmt och skönt! Här vattnas det blommor!
Wilda ville inte blöta ner sig, så hon körde i bara trosor.
Efter att detta kortet togs så ramlade hon och slog upp ett stort sår på knät.
Men vad är sommarben utan sår på knäna? Här är vad de köpte för sina stora slantar som de fick av mormor och morfar!
De valde helt själva!
Noah blev en fena(!) på att snorkla.
Wilda kom förbi sin rädsla och blev ett vattenmonster.
Båda barnen var mer under vattnet än över.
Inte så konstig då det bara var 3 dagar (tror jag) som de inte badade på nästan 3 veckor.
.
På tisdagen blev det en tur ut till svärföräldrarna igen för att säga hej då.
Denna dagen var vädret lite sämre igen och det blixtrade en hel del och rejäla skurar häslade på.
Men bättre fotljus får man ju leta efter.
Lilla nya kusinen kom dit också.
Finns det något sötare än bebisfötter?
Dessa är bara 11 dagar gamla.
.
.
Shoppade gjorde jag ju lite med, har dock inte fotat det än...
Det kommer, reafynd!
.
I helgen var det årets viktigaste kalas.
Noahs kompis B och Wildas kompis M hade sitt kalas.
(de är syskon)
Poolparty som gästades av en reptilkille.
Alla barnen fick klappa:
vandrande pinnar
igelkott
sköldpadda
grodor
ödla
men inte skorpionen
Sedan fick de även, om de ville hålla en majsorm.
Noah klappade de flesta.
Wilda klappade inte något.
Och jag, jag höll i en orm!!!
Det du mamma!
.
.
Badade gjorde vi massor, det var varmt och skönt i poolen.
Men tyvärr fick båda barnen utslag under badkläderna.
Vet inte om de hade för mycket klor i vattnet eller vad...
Men det börjar gå över nu ivf.
.
Igår åkte vi för att se om vi kunde hitta någon liten plaskpool till barnen, men de var slut ÖVERALLT!
Så det blir att leta vidare.
.
Idag är livet som vanligt igen.
Daniel jobbar och åker till Toronto ikväll, kommer tillbaka i morgon.
Men han ska jobba hemifrån minst en dag per vecka nu när barnen har sommarlov, har han sagt...
.
Jag, jag ska ta och träna.
Lite löpband får det nog bli i värmen.
Sen framåt eftermiddagen blir det att vara ute, om nu inte åskan kommer tillbaka igen.
.
I Sverige blev det några löprundor, men inte så många som jag hoppats på.
För första veckan så sträckte jag en sena vid ena skulderbladet, vilket gjorde mig totalt sne i hela ryggen och totalt rörelsehindrad.
Andra veckan, efter Halmstad blev jag kanonförkyld och jag har fortfarande kvar lite snuva.
Ni vet ju vad som sägs om sommarförkylningar, de går aldrig över!
.
Resan hem gick förresten också bra, trots strul vid incheckningen.
Iom att vi har visum så kan vi inte göra färdigt incheckning online.
Så när vi skulle checka in bagaget och fullfölja incheckningen så är det någon som strular till det.
Har aldrig varit något problem under våra andra resor innan.
Så när vi ska passera säkerhetskontrollen så ser Daniel att hon placerat oss på 4 olika ställen i planet.
Från början satt vi på A, B, C och D. Dvs Daniel och barnen ihop och jag på andra sidan gången.
Fattar inte hur hon lyckades avboka våra platser.
Men en annan fixade det så Daniel och barnen hamnade ihop och jag i raden bakom.
Sedan gick resan snabbt och smärtfritt.
Wilda somnade till och med.
Väl framme så gick passkontrollen, väskhämtningen och tullpasseringen fort.
Likaså hämtningen och resan till bilparkeringen.
Väl i bilen så var klockan inte ens 12.00!
Inte illa va?
Kosan styrdes hemåt.
Packa ur resväskor, köra igång AC och sen iväg för middag på Ruby´s och sedan handla mat på Wegmans.
Och vi var hemma igen innan klockan blivit 16.00
Vi hann packa upp och tvätta allt innan dagen var slut.
Vilket för oss innebar att
Noah klockade in 18.20
(han sov ju varken på planet eller i bilen)
Wilda 18.35
Daniel och jag 21.00
Och förutom att barnen verkar vakna 05.30 så har vi nog alla kommit tillbaka till rätt tid igen!

2 kommentarer:

Taina sa...

Vad effektiv du var vid hemkomsten då! Wow säger jag bara.

Visst är det tråkigt när det strular vid incheckningen. Det gjorde det för oss förra året då de hade placerat Liisa på en plats långt från oss, som heller inte fått platserna bredvid trots att det var bokat så.

Ni verkar ha haft en bra semester i Sverige och hunnit med en hel del. Tur med vädret hade ni också. Det är ju alltid ett plus.

Välkommen hem!

Kram

Lina sa...

Så söta ni är med matchande badkläder :)