torsdag 2 juli 2009

Fika och feber

Igår lämnade jag barnen som vanligt på summer camp.
Åkte direkt till Wegmans för att handla, behövde färsk jäst för att baka bullar och Wegmans är enda stället jag hittat det på (men vad dyr den är. 1.99$ för en liten på 17g, 2.99$ för en på 34g)
Tror ni det fanns någon?
1 enda liten färsk jäst fanns det, men den köpte jag inte.
För vad är 17g när man behöver 50 för en halv sats?
Så det fick bli att baka på torrjäst!
Sen skulle jag ha tag i riven kokos. (Skulle ju göra chokladbollar.)
Men den är ju inte som i Sverige, inte den jag hittade ivf.
Det är mer som långa strimlor, ungefär som när man river skalet på en citron med en rasp.
Och inte är det sådär "hård" heller, utan mer som färskriven.
Så jag tänkte att jag skulle rosta den, men det blev inget bra.
Så frågan var hur jag skulle lösa det med chokladbollarna, vad skulle jag rulla dem i?
Som tur var blev det pärlsocker över efter bullbaket och det räckte till alla chokladbollar.
Puh!
Men för säkerhets skull så hade jag handlat lite havreflarn från Gille på Europahyllan på Wegmans.
(vad jag inte förstår är en sak. Ligger inte Frankrike i Europa? Det fanns nämligen en Europa del och sen en Frankrike del???)
Maken jobbar ju sista dagen innan semestern idag.
I morgon är det ledigt.
Så då tänkte vi att vi skulle bjuda på lite fika.
Eg skulle vi gjort det på Svenska nationaldagen, men det var ju en lördag, så då sa vi att vi tar det lagom till "sommarlovet".
Så det ska bjudas på:
Kanelbullar
Chokladbollar
Havreflarn
Men bakandet gick inte smärtfritt precis.
Lagom jag fått ordning på det här med hur jag skulle göra med torrjästen (ja, det var ju första gången jag bakade med det någonsin) så får jag inte igång min KitchenAid.
Den vill bara inte starta!
Sist jag använde den så var det inga problem, så jag fattar inte vad som är fel.
Så det blev till att göra bullar som jag brukade innan jag fått min Kitchen Aid.
Dvs med stor bunke och träsgaffel. Går ju likabra det, men det är ju trist.
Bullarna fick godkänt av både barn och make.
Likaså fick chokladbollarna.
Puh!
Tränade igår, men känner av antibiotikan i kroppen.
De få gånger jag äter antibiotika så känns det lite som om kroppen stänger ner 25%.
Så det får nog bli att träna lite lugnare de kommande dagarna.
Wilda var ju kanonsnuvig i fredags och lördags, nu verkar det som vi andra åker på samma.
Jag och D har ont i våra halsar.
Noah är lite snuvig och båda barnen känns febriga.
Så idag blir det att ringa och säga att de inte kommer.
Bättre att hålla dem hemma för säkerhets skull, åka en sväng till makens jobb och fika där, sen får det bli bio eventuellt.
En lagom lugn dag vill säga.
I morgon klockan 3pm ska jag till tandläkaren, förhoppningsvis kan de dra ut tanden och sätta in en titanskruv.
Kanske drar de inte ut tanden, kanske drar de ut den, men kan inte sätta i en skruv än.
Vet inte vilket som är värst, att få tanden utdragen, men ingen skruv eller att de inte drar ut tanden än??
Fasan är ju nämligen att jag får ha kvar tanden ett tag till och sen helt plötsligt när jag borstar tänderna eller nåt så bara lossnar överdelen och det bara blir rötterna kvar.
För iom att tandläkaren i måndags inte ens vågade peta på tanden med risk att den skulle gå sönder mer, så är det detta jag fasar för varje gång jag äter (även om jag inte tuggar på den sidan) och när jag borstar tänderna.
Idag om en vecka förresten så är vi i Sverige, troligen hos min mormor i Västmanland!
Hoppas det fina vädret håller i sig, för vi vill sola, bada och kanske ta ett kvällsdopp någon gång!

5 kommentarer:

Taina sa...

Tråkigt att ni är sjuka. Hoppas det ordnar till sig innan ni åker till Sverige.
Gick det bra att baka på torrjästen? Jag fick inte till det riktigt. Hur mycket använde du till en sats?
Det där med tanden fixar nog till sig och skönt at de gör det innan du åker så du slipper tugga "ensidigt".
Ha en bra dag!
Kram

mammigranten sa...

Taina
Ja lite trist är det ju att vara sjuka, men det är ju faktiskt första gången sen de började på preschool som de är hemma.

Det gick jättebra till slut med torrjästen. Använde 3 paket till 5 dl mjölk, tror paketen motsvarade 0.6oz / paket. Men jag hade varmarwe degspad än till färsk jäst. typ 45grader.
Ha en bra dag du med!
Kram

Saltistjejen sa...

Härligt med semester!!! och Sverige!
Men lite trist med förkylningar. Hoppas ni blir bättre snart. Inte roligt att flyga när man är förkyld.
Stort Lycka Till hos tandläkaren imorgon!!
Lustigt jag har också två transplanterade tänder faktistk!!! Mina visdomständer som de flyttade i min ungdom... Men de sitter än så länge kvar.
Torrjäst känns ok att baka med nu tycker jag. Fast jag är fortfasrande inte helt vän med gasugnen vad det gäller bakning. Tycler det lätt blir lite för torrt. Å andra sidan bakar jag så himla sällan att jag kanske mest får skylla på att jag inte har tillräcklig erfarenhet med ugnen än, trots flera år här.....
Kramar!!

Gun-Marie sa...

Hej Malin! Lycka till hos tandis i morgon. Tråkigt att det inte funkade längre med den tanden. Se också till att bli friska tills ni kommer hem och hälsar på. Vi längtar jättemycket efter er alla 4.Kramar M & P

mammigranten sa...

Saltis
Barnen är redan pigga igen, ja inte nu för nu sover de, men feberfria ivf.
Mitt halsonda är nog från tandläkarbesöket i måndags, får alltid ont i halsen när de slipar på tänder, nu slipade de på den dåliga tanden för att den flyttat sig uppåt.
Kommer hålla tummarna för att dina flyttade tänder får fortsätta vara kvar, men ha dem under uppsikt, var ju vanligare att de blev angripna än de fasta.
Vad gäller bakning har vi elugn som tur är, men det var svårt att inte bränna saker i början, men efter att vi köpt plåtar med en luftficka, och då bränns inget fast.
torrjäst var helt ok att baka med, tycker jag med, får väl bli att baka med det i framtiden, då den färska jästen är så dyr.

Mamma och pappa
Jo visst är det trist, men det är väl bara att acceptera, bara det blir fixat så!



Kramar