söndag 28 juni 2009

Poolparty och näsblod

Idag var det kalas för Michael.
Familjen hade ordnat med kalas på en golfclub, i poolen.
Kanonkul!
Och hela familjen var bjuden.
Paketet fick fotas i bilen, då jag glömde göra det hemma.
I det är det transformern Bumblebee.
Kortet gjorde vi ihop Noah och jag.
Det vad bad och bus i poolen.
Pizza eller chickennuggets.
Tårta eller glass.
Sen blev det lek.
De skulle springa fram till 2 stolar där det stod kassar med barnens namn på.
Sen skulle de snabbast möjligt ta på sig det som var i kassarna.
Ni ser vad det var ovan:
Men jag kan ju alltis förtydliga
Solhatt
Solglasögon
T-shirt med barnets namn på
flipflop
snorkel
och så väskan.
Och allt detta fick de behålla!
Väl hemma igen så fick barnen sitt försenade lördagsgodis.
Igår hanns det ju inte riktigt med då vi var på stranden så länge och kom hem så sent.
Och så hade vi väl lite tanken också att inte Wilda skulle kunna bli avis om Noah fick godis på kalaset, om de båda fick godis idag istället.
Nu var det inget godis på detta kalas, vilket jag tycker är kanonbra, för varför ska det vara godis bara för att det är kalas?
Medan barnen är inne och leker en stund sen så passar jag och maken på att gå ut och lägga oss i varsin solsäng och läsa och njuta av solen.
Barnen vet ju självklart om detta!
Dörren in är stängd för att inte släppa in värmen.
Vi säger till varandra:
undrar hur länge det dröjer tills Wilda kommer gråtande och undrar var vi är?
Dröjer inte länge förrän hon kommer gråtande.
D går till dörren för att öppna (hon har inte riktigt lärt sig de runda dörrhandtagen än)
Då säger han:
Har du BLOD under näsan??
Jag upp som en raket och kommer fram lagom han öppnar dörren och visst har hon blod under näsan.
Hon var precis på g att snyta sig i sin fina linne/tunika.
Klär av henne den och hennes vita shorts.
Försöker få henne att berätta vad som hänt.
Tar ett tag för henne att lugna ner sig och berätta.
Men till slut kom det fram, hon hade petat upp ett klistermärke i näsan!
Snorig, blodig och ledsen!
D hämtar papper för att torka bort blodet under näsan med, det är ju inte som det är när det är vanligt näsblod och bara rinner.
Jag kan tänka mig att blodet är från små naglar som varit inne och försökt riva ut klistermärket.
Lagom D kommer med papperet så nyser hon.
Snor, blod och ett fint ihopvikt klistermärke!
PUH!!!
Inget läkarbesök idag!
Däremot är jag i stort behov av ett tandläkarbesök, vilket inte är kul alls.
För 11 år sedan fick jag e inflammation i en tand, vilket ledde till en rotfyllning.
Tandläkaren missade då att göra en sån där grej med ett sånt där papper som färgar av sig för att se hur mycket av tänderna/fyllning som möts och om det behöver slipa ner något, bara för att hennes arbetsdag tog slut lagom fyllningen stelnat.
Så första gången jag sen biter på denna tand (en kindtand) så spricker den.
HELA tanden går i 3 bitar.
(Detta var på den tiden då jag var under 20 och hade gratis tandvård.)
Tillbaka till tandläkaren.
Hon tycker att jag likaväl bara kan dra ut tanden direkt.
Då sticker jag faktisk bara därifrån.
Tar bilen direkt hem till mina föräldrar (bodde ju fortfarande hemma och gick på gymnasiet)
Har allmän panik. Vem vill vara tandlös innan man ens fyllt 20???
En kindtand lämnar ju ett ganska stort hål om man säger så!
De kontaktar tandläkaren som blir måttligt sur, för hon vill ju inte erkänna sitt fel. Men säger att vi kan ju alltid, själva, kontakta specialsttandläkarna i Jönköping.
Vilket vi gör!
De säger direkt: har hon fått någon visdomstand?
Japp alla 4 hade kommit.
Jamen då kan vi ju transplantera.
Jag trodde att jag skulle få en tand från någon döing när de sa transplantera, fattade inte att man kunde ta en av sina visdomständer.
Så i november eller december 1998 drog de ut den spruckna tanden och satte dit min övre högra visdomstand (den hade rötter som passade bäst i hålet).
Och detta gjorde ONT!!! Hade massor med stygn som skulle hålla tanden på plats, så den kunde läka fast.
Sen under X antal år så hade jag provisoriska fyllningar, för kagom jag fick en tid för att rotfylla permanent, så hade jag fått en inflammation i tanden.
Rotfyllningen blev fixad 2004.
Sen dess har jag haft en inflammation inunder tanden igen, men den läkte ut av sig själv.
Nu har jag fått paniken igen, ska jag vara tvungen att dra ut tanden?
Kände i mitten av veckan att jag var öm i den sidan av munnen.
Sen i trosdags så kände jag att tanden rörde på sig lite.
Nu känner jag en vass kant nere vid tandköttet som är som ett hålrum.
Det var ju inget fel på tanden när jag var på vanlig undersökning i höstas, så frågan är vad som är fel.
Men orolig är jag och jag vill ha det fixat snarast!!!
Vill ju inte direkt åka till Sverige med tandproblem...

3 kommentarer:

SweFlo sa...

Vilken jobbig tandhärva! DU ska dock veta att tandläkarna här (över lag) är mycket bättre på att ta hand om sina pateinter än i Sverige. Och de kan se till att du inte har ont, och du får garanterat smärtstillande att ta med hem. Skule helt klart hellre gå till en amerikansk tandläkare... Jag gjorde en rotfyllning för något år sedan och kramade nästan tandläkaren. Jag kom ihåg hur det var i Sverige, men den här gången kändes det inte ALLS! SÅ proffsigt!

Jag har en övre tand (andra från längst in) som saknad. Stifttand som inet fungerade. De vill att jag ska operera in ett implantat (titanskruv) där, men hittills har det funkat så bra med inget alls där, så får väl se hur det blir. Det är ju dock inte gratis! Hoppas det ordnar sig! Tandproblem är inet alls kul. Kram!

~~*Pennyshouse*~~ sa...

hihihihi..tackar för tipset...
Bra att ha tillhands nästa sommar..fast iof så dricker jag icecoffee året runt.....

oj vilket händelserikt kalas ni varit på...tur att det gick bra trots allt.

Kram Nilla

mammigranten sa...

Sweflo
fick tid idag klockan 4, är bara så nervös...
Men skönt att veta att de ska vara bättre här, för de i Sverige är jag inte så förtjust i och då har jag träffat mååååånga tandläkare.

Pennyshouse
Nu fixar ju inte jag att dricka kaffe längre, men annars hade jag nog haft en sån drink i handen varje dag.
Jo denna helgen var det fullt upp, skönt!


Kram