söndag 28 juni 2009

Havet och film

Börjar med filmen.
Igår såg vi Confession of a Shopaholic.
Hade jag inte läst boken, så hade jag nog gillat den mer än jag gjorde.
Men de har gjort om alldeles för mycket för att jag skulle gilla den.
Säger som D: hoppas hon fick bra betalt när de gjort om den så totalt.
Det som stämde var ju typ bara hennes namn och att hon var journalist.
Så som sammanfattning säger jag såhär:
Läs inte boken om du sett filmen!
Se inte filmen om du läst boken!
I fredags kom även mitt bokpaket från amazon.
Innehållande:
Shopaholic takes Manhattan
Shopaholic ties the knot
Shopaholic & Sister
Shopaholic & Baby
Can you keep a secret?
alla av samma författare.
Hon har ju skrivit fler, men det var dessa som tilltalade mig.
Igår packade vi kylväskan full med grejer och åkte till havet.
Fick vända hem efter ca 10 min, då vi insåg att av de 2 saker maken skulle komma ihåg (kaffe & parasoll) så hade det bara kommit med 1 sak, KAFFE (inte helt oväntat va?)
Sen bar det iväg igen.
Missade avfart 105 och kom på det sent, så det blev ca 20 min extra resväg.
Men väl framme var vädret kanon.
Det svåra var att hitta en plats dit tidvattnet inte skulle nå (det skulle vara som högst kl12 och klockan var strax efter 11 när vi kom fram)
Sen vill vi ju ändå vara rätt nära vattnet så man ha koll över sina grejer när man är nere vid vattnet.
Så vi la oss längst fram på ett ställe, men det fanns de som låg närmare vattnet en bit bort.
Ändå nådde vattnet fram till oss, men vi byggde en vall så det inte blötte ner våra grejer.
Här fikar barnen efter första doppet.
Skulle vara i lägre delen av 60 F, så minst 16 grader.
Lite lagom skönt, men vågorna är ju ganska rejäla. Så man fick ju peeling på vaderna hela tiden och massor med sand i bikinibyxorna. :(
Här äts det lunch!
Köttbullar, grönsaker, pizza och små brödskorpor med smak av havs salt.

Wilda var förkyld igår, nös så snoret flög.
Orkade inte äta något nästan, typ bara 3 köttbullar.
Men drack gjorde hon.
(Idag är hon dock frisk igen.)

Noah håller tungan rätt i mun och hoppar över vallen.
Här ser ni vågorna.
Fast gick man bara ut mellan två vågor så slapp man strömmen och de hårda vågorna och kunde njuta av varmt vatten till midjan, så några dopp blev det ivf.
Bara det att en gång när jag och Noah badat och han sprang upp till D och Wilda, så fick jag plötsligt se Noah komma springande och ropa pappa, åt fel håll.
Jag trodde han inte hittade dem, men det var vårt parasoll som flugit iväg.
Lite otäckt var det, för Noah var väl typ 5 meter framför D och sprang efter parasollet mot vattnet. Men han stannade i tid och D fick tag i både honom och parasollet.
Parasollet är bara att slänga nu. Konstigt att det är just vårt som flyger iväg??
Någon som har tips på något skuggande som inte flyger iväg??
Framåt eftermiddagen är ju åtminstone Wilda i behov av lite skugga, men ingen är ju redo för hemfärd...
Det mest otroliga var att båda höll sig vakna hela hemresan.
Det trodde vi aldrig.
Och sand hade vi verkligen överallt. Från topp till tå.
Men åh vad härligt det var!
Idag blir det kalas med poolparty!

3 kommentarer:

S sa...

Härliga bilder!!

Anonym sa...

"Flygande parasoller" är vanligt på stränderna i NJ. Fick ett i huvudet en gång...allt gick bra, men lite rädd blev jag efter incidenten. Det finns någon grej som man borrar ner i sanden och sedan sätter parasollet i den, men helt säkert blir det väl aldrig.

Anonym sa...

Härligt ni verkar haft, här var vi och badade i mälaren igår och där har vi hela 19,5 grader!!! (i vattnet alltså :_))