måndag 29 juni 2009

Inga goda nyheter, men god mat!


Barnen tog kort på varandra i morse!
Dagens outfit
Wilda: Linne & shorts från oshkosh, solhatt HM förra årets modell.
Noah: Linne & shorts i set från Walmart, solhatt från kalaset igår.
D lyckades fixa en tid hos tandläkaren redan idag. (Då han har koll på allt med försäkring och den går via hans jobb så tycker vi att det är bäst om han sköter bokningar mm)
Klockan 4 i eftermiddag fick jag tid.
Och det var som jag anade.
Tanden behöver dras ut, ersättas med ett titanstift och sen en fusktand på det.
Tanden har alltså börjat stötas ifrån, så den håller praktiskt taget på att bara försvinna. Vilket inte händer bara transplanterade tänder. Han tyckte dock att det var lustigt att de inte satt dit en fusk redan från början, men vi orkade inte hålla på med att förklara hur landstinget fungerade i Sverige då. Alternativen jag hade för 11 år sedan var ju att transplantera eller dra ut och sakna en tand där. Och då fattar ju alla varför jag valde som jag gjorde.
Däremot så tyckte han inte att alternativet att sakan en tand där nu var bra, för då kommer de andra tänderna runt bli snedställda och tanden i överkäken tappa motstånd och allt bara kollapsa till slut och det vill man ju inte.
Alternativet med en brygga var heller inget, som tur var. Tänderna bredvid är ju fina och utan fyllningar och stift håller ju mycket bättre.
Så nu blir det att äta antibiotika i 10 dagar, kontakta en opererande tandläkare som fixar utdragningen av tanden och inopererandet av titanstiftet. (vilket kan ske antingen samtidigt som den gamla tanden dras ut eller efter att det fått läka ut) Sen blir det en läketid på ca 4 månader tills stiftet läkt fast rejält och då blir det tillbaka till den första tandläkaren och få dit en tand på stiftet.
Puh!
Och en billig historia lär det väl inte bli heller, hoppas bara att försäkringen täcker mycket av kostnaden, men det vet vi ju inte än.
Väl hemma så blev det grillat.
Kyckling marinerad i olivolja, soja, saften frn en citron och Chicken & Steak krydda från SantaMaria.
Melon
Sötpotatis pommes (familjens favorit)
Sparris
Gurkstavar
Avocado
Sourcream smaksatt med Chicken & Steak kryddan
Gott var det!
Nu är maken och hämtar min medicin, skulle ju ta lite mer än timmen att få den klar och det ville vi ju inte vänta på.
I morgon blir det summer camp för barnen igen, idag hade de varit 4 st.
Får se hur många de är i morgon.
Kanske hinns det med en tur till frissan, vi får se...
Tänkte handla lite grejer för att baka chokladbollar och kanelbuller till makens jobb på torsdag, sista dagen innan Sverige-resan.
Det måste man ju fira!

6 kommentarer:

Taina sa...

Ojojoj! Tycker synd om dig...
Kram

Camilla sa...

Ajdå, inget kul alls. Stackars dig.

Min tandläkare sa att vi så småningom måste byta en krona som jag har fram och då blir det titanskruv. Det var inget billigt kalas när han pratade pris då för 2 år sen. Cirkus 12-16 000 skulle det gå på.
Det positiva är ju att det inte kommer att synas att du inte har nån tand medan det hela läker ihop.

Ha det gott

SweFlo sa...

Det är precis det min tandläkare vill att jag ska göra, men även MED tandförsäkring (som vi inte har just nu) skulle operationen bara täckas 50 %, allt i allt skulel det kosta mig minst 3000-4000 dollar MED försäkring, och eftersom jag har varit utan min tand i 15 år och allt är perfekt, inga problem alls, så är jag fortfarande mycket tveksam...

mammigranten sa...

Taina
Tack!

Camilla
Det enda är ju att det kommer synas, det är nämlige den 3:e tanden efter hörntanden nere och jag har väldigt små framtänder, så om jag bara öppnar munen lite eller ler stort så syns det. Nu är jag ju van vid den glipa jag har och att den syns, för visdomstanden är inte lika stor som kindtanden var...

Sweflo
Vi frågade om priset och helt utan försäkring skulle titanskruven och utdragandet kosta mellan 1800-2500$ och kronan också mellan 1800-2500$
Så nu hoppas jag bara att vi har en bra försäkring. Men min tand sitter ju tyvärr på det stället där jag tuggar vilket påverkar bettet om det inte finns en tand där. Tänk om det istället varit en av visdomständerna jag har kvar...

Kram på er!

SweFlo sa...

Jag opererade bort alla 4 visdomständerna samtidigt, det var lätt som en plätt men rejält ömt i nästan 2 veckor pga alla stygn. Ska bli spännande att se hur det går det här för dig, eftersom min tandläkare vill att jag ska göra detsamma... Lycka till som bara den!

Camilla sa...

Ja då fattar jag att det syns om den sitter där.
Min är den ena framtanden uppe, och den ser jag verkligen inte fram emot att byta. Tar ju sån tid innan titanskruven växer fast och man får en permanent krona. Som väl är lovade tandis att jag skulle få en provisorisk tand under läkningen. Men de kan ramla bort då de inte alls sitter fast så bra. Mamma satte in 3 titanskruvar så hon tyckte väl inte att det var dagens höjdpunkt precis.
Hoppas att allt går bra. Men det är ju aldrig kul och dyrt är det ju också tyvärr.

Ha det gott

Kram