torsdag 18 juni 2009

Fina presenter och bullbak

Här är presenterna till far!
Noah har skrivit
Noah har målat och limmat (frågan är bara vem som konsumerat ölen?)
Kortet är taget på mors dagsfirandet med Noah pre-k grupp.
Wilda har ritat lite, katter säger hon, sen är det även början på hennes namn.
Ser ni något W?
Detta kort är taget på Wildas preschools grupps firande av mors dag.
(vilken konstig mening det blev??)
Wildas fröken försökte ta ett kort utan mat med, men så fort Wilda ätit upp en grej tog hon något nytt, så det var bara att ge upp.
Sötaste lilla gästen på baksidan.
Ser ni den?
En liten liten kaninunge.
Nyfiken på vad vi har i rabatten?
Bullarna blev skapliga.
En del jäste iväg lite.
Sen har jag inte riktigt lärt mig vart i ugnen jag ska ha plåtarna.
Nu körde jag i mitten, då belv de färdiga uppepå men lite väl ljusa inunder. Men de är ju färdiga och inte degiga.
Barnen tyckte jag skulle skriva på svenska bara för att skoja med fröknarna lite.
Så på påsarna (vi har letat cellofan i oändligheten, eller celloFAN som D sa, men inte hittat, så det fick bli stora zipbags istället) så står det:
Kanelbullar
till
Fikat
Kram
Noah & Wilda
Kanelbullens historia
Kanelbullen är ett av våra mest folkkära bakverk och det sägs att den första kanelbullen bakades i Sverige redan efter första världskrigets slut då tillgången på livsmedel ökade. Det dröjde emellertid ända till 1950- talet innan kanelbullen introducerades i de svenska köken. Husmödrarna satte då en ära i att skapa dekorativa modeller och variationen var stor. Kanelbullen som vi idag känner den har sitt ursprung i 1960- talets Sverige.
Fika – en unik sysselsättningFika är ett unikt ord för det svenska språket och det finns inte någon exakt översättning till andra språk. Grundbetydelsen sägs vara att dricka kaffe, men idag är det också synonymt med att till exempel dricka saft och äta en god bulle. Ordet har också vidareutvecklats och man kan höra uttryck som morgonfika, fika på maten, snabbfika och så vidare.
Ordets uppkomst är ett omdiskuterat ämne och teorierna går isär. En av de mest kända teorierna är att fika härstammar från försvaret och är en förkortning av försvarets inköpsavdelning. Militärernas kaffemuggar märktes med förkortningen ”fika” och ordet blev snart synonym med kaffepauserna.
En annan teori är att ordet fika kommer från den stockholmska backslangen eller Malungs skinnarbetares hemliga språk – skinnarmålet. I de gamla bygdemålen kastades stavelser om för att få orden att verka oförståliga för utomstående. I det här fallet var det kaffe, eller kaffi, som fick en omgång och blev ett av svenskarnas mest omtyckta ord – fika.Fika – då och nuFörr var fika synonymt med att bjuda in vänner och väninnor till hemmet för en fika under eftermiddagen. Det bjöds då på kaffe som dracks ur spröda små koppar och till detta åt man hembakade bullar.

Idag har fikat blivit något trendig som vi gör både i och utanför hemmet. Cafékulturen växer och det finns både små caféer och stora kedjor som håller öppet långt in på kvällarna. Vi samlas i läsecirklar för att diskutera och fika, studerar över en fika och avslutar shoppingrundan med en fika. Vi väljer mellan olika kaffedrinkar i stora glas samt te, smoothies och juicer. Till detta bullar och kakor efter smak. Caféer är trendkänsliga och från att under några år erbjuda överdimensionerade bakverk är det senaste små och förädiskt goda bullar och kakor. Att fika är ett sant nöje i ständig förändring efter samhällets levnadsmönster.
Källa:
När D kom hem från jobbet idag så stack jag ut och sprang.
Jag tyckte att luften skulle vara frisk och syrerik efter allt regnande.
Men icke!
Det var så tryckande luft så jag önskade att det hade börjat spöregna.
Rundan jag sprang är bara asfalt, och jag får väl erkänna att jag inte tänker göra det igen på ett tag. Kände direkt att inflammationen imuskelfästet på vaden inte läkt än. Och då är asfalt lite väl hårt underlag. På löpbandet känner jag inget alls.
Men under 40 minuter så höll jag ett bra tempo, lite högre än på löpbandet. Jag sprang väl i ca 5 minuter på en väg jag inte skulle sprungit in på, så då var det bara att vända och springa tillbaka.
Men då blev ju turen lite längre ;)
Nu har jag duschat och ska äta kvällsmat så snart D duschat efter sin styrketräning.
Då blir det
Parmaskinka
Vattenmelon
Brieost
Pärltomater
Och massa vatten
En sak jag snöat in på nu förtiden är
ISTE
Kanongott!
Osötat förstås.
Vi dricker ju inte läsk längre, och de gånger vi äter ute kör jag alltid med osötat iste.
Här hemma har jag börjat göra eget.
Lipton har en variant som man kan köra direkt i kallt vatten. En stor påse lagom för en kanna.
Men vanligt te är ju kanske inte det bästa att dricka på kvällen när man, som jag, har sömnsvårigheter.
Så därför köpte jag Liptons
Green tea Lemon Ginseng
Green tea Orange Pssionfruit and Jasmine
Då värmer jag vatten.
Tar 3 påsar till en stor kanna.
Och sen kyler jag genom att ställa in kannan på ett underlägg i kylen, när det svalnat.
OCh när jag är sugen på ett glas iste, fyller jag det till häften med is och sen häller i istet.
MUMS!

1 kommentar:

Saltistjejen sa...

Fina kort! Och vad goda bullarna ser ut. Kul med din fikabeskrivning! Hade ingen aning om varifrån ordet härstammade. Ang iste så har du väl kommit till rätt land?!?! Här dricks det sjukt mycket icetea och iced coffee på somrarna. jag ahr dock inte riktigt fallit för någon av dessa så poppis drycker... Förderar bubbelvatten, läsk eller en frappuccino att svalka mig med. Fast nu känner man mest för varm choklad....
;-)
Kram!