torsdag 18 juni 2009

Regn

regn regn.
Nästan alla rappoterar om regn idag, helt oberoende av var de bor.
Men visst är det väl trist när sommaren innehåller regn.
Sommar ska ju vara
Varm
Solig
Lagom ljumma små vindar
Sommar ska innehålla
Badande
Solande
Fotboll i nyklippt gräs
Cyklande små barn
Kvällsdopp
Grillande
Njutande
Nu kan man ju förvisso
Bada inne i badkaret
Sola i solarium (vilket jag dock inte gör)
Spela fotboll om man är beredd på de gräshögar som följer med skorna in
Cykla om man klär sig efter väder
Kvällsdoppa i bubbelbadet inne
Grilla trots regn, om man har gasolgrill
Njuta av sköna dagar framför en film, under en filt, läsa böcker, pyssla mm
Men helst av allt så vill man ju faktiskt sola och bada.
Barnen pratar (läs tjatar) om att åka och bada. De älskar ju det. Och det gör ju jag med, men vädret måste ju tillåta det med.
Idag, famåt kvällen, ska jag baka en rejäl sats med bullar, riktiga kanelbullar denna gången (vill ju inte chocka med nyttigt fikabröd ;))
För i morgon är det sista dagen på preschool/pre-k inför sommaren och då ville barnen ge fröknarna något de tycker är typiskt svenskt.
Så tack vare Mrs F så kan jag baka riktiga kanelbullar med pärlsocker på.
Tänkte baka dem så sent som möjligt idag så de är så färska som möjligt i morgon.
Hoppas bara att alla fröknar är där i morgon...
Igår gjorde jag pommes frites på sötpotatis.
Supergott och omtyckt av alla 4.
Sötpotatis ska ju vara bra enligt GI då det egentligen inte är en potatis, den ska ju vara släkt med moroten.
Så jag tvättade, skar bort lite skal (lite fick vara kvar), la på plåt, penslade med lite olivolja och saltade. Sen in i ugnen i 250 grader i 20 min ca (beror ju på hur tjocka man gör dem)
Sen gjorde jag biffar av nötfärs, finhackad gul lök, SantaMarias BBQ krydda (den med kvarn), lite salt och peppar och ett ägg.
Lite grönsaker och tzatziki till det.
Så gott!
Och så blev det rester till oss allihop till idag.
Perfekt!
Nu ska jag softa en stund framför tv:n och kolla på
So you think you can dance

5 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Jadu vädret är verkligen triiiiist nu! De regnigate och kallaste vår o försommar sedan vi flyttade hit har det varit. Nu är jag less på regn regn regn....!!!
Hoppas bullarna blir bra!
kram!

Anonym sa...

Oj, vilket trist väder...Bodde 5 år i NJ, under den tiden hade vi aldrig så trist försommar-väder som ni verkar ha haft/har nu.
Fast +35C och HÖG luftfuktighet som det ofta var, är inget jag saknar. Att bada i havet är helt klart skönast i augusti, det kommer jag nog att sakna...

Vi har sol och +22C just nu, men det ska visst bli regn och åska senare i dag. Passar på att sitta ute och läsa så länge.

Gun-Marie sa...

Vi har också regn.Det är ju Midsommar!!! Bara att göra det bästa av situationen.Sitta inne och mysa eller klä sej bra och gå ut. Vad gott det lät maten du lagat!Jag blev riktigt sugen. Nu önskar vi dej och din familj en fin Midsommar och detsamma till alla dina läsare!Kram mamma

Anonym sa...

men du kommer du inte ihåg sommaren 86 när jag också började låna böcker när ni tre kom hem till husvagen med flera kassar var med böcker det året blev det ingen sommar så kan det bli även i år ha ha ha gb

mammigranten sa...

Saltistjejen
Ja hemlängtan till Sverige behöver man ju inte få pga vädret ivf.
Så här brukar det ju vara vid midsommar ju!

Anonym
Ja visst är det väl konstigt att vädret ska vara såhär just nu när vi flyttat hit ;)
Hoppas du hade det härligt och hann sitta ute länge innan regnet och åskan kom.

Mamma
Jo inte behöver man ju sakna det svenska midsommarvädret.

gb=pappa
Jodå visst minns jag de regniga husvagnssomrarna. Hur det smattrade på taket, ganska mysigt eg. Men man vill ju helst ha sol på sommaren ju.

Kramar till er!