fredag 27 mars 2009

Varm smörgåstårta á la Anette

Beräknat till 9 skivor bröd (3 lager)
Fyllning 1
9 skivor rostbröd
5 hårdkokta ägg
4 msk majonäs
2 dl vispgrädde
2 msk finhackad dill
salt och peppar
Fyllning 2
200g bacon
1st purjolök
1½dl grädde
1½ msk mjöl
Garnering
Riven ost
Tomater
Oregano
Placera ut 3 skivor bröd i rad.
Hacka äggen och dillen.
Vispa grädden och blanda med majonäsen, salta och peppra, blanda i ägg och dill och bred ut.
Lägg på ett nytt lager bröd.
Klipp baconen lagom stort och stek till, låt rinna av på papper.
Skär purjon tunt.
Vispa grädden.
Blanda.
Bred ut på bröden och strö över mjölet.
Lägg på sista lagret bröd.
Garnera med tomater.
Strö över oregano och riven ost.
In i ugnen i 20min 225 grader ca, men håll koll så det inte blir som för mig.
Vi dubblade vår och hade 18 skivor bröd.
Men då dubblade jag inte fyllningen utan tog bara lite mer av varje ingrediens.
Tror jag ska testa nästa gång att blanda alla ingredienser och breda ut på båda lagren...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tackar tackar !!

Jeanette sa...

Tack=)

Jenny Wallentin sa...

Hej!Tack.
Jo,det är nog bra, precis som det ska vara så där när det är 6 veckor kvar.....fast jag har inte riktigt fattat det, tänker mig föda i september typ ;)

Kram