torsdag 26 februari 2009

Idag skratt-igår STOR irritation

Vi beställde ju en soffgrupp i måndags. Tjejen som tog emot beställningen sa att de hade utkörning på måndagar, torsdagar och den 1:a varje månad och att vi troligen skulle få vår soffgrupp på torsdag (dvs idag) eller den 1:a. Lät ju jättebra! Vi visste ju sedan söndagen att minst 5 soffor fanns i lager då. Butikschefen skulle ringa på måndagskvällen (de hade öppet till 21) eller på tisdagen och meddela leveransdatum. På kvällen på tisdagen hade han fortfarande inte ringt, så D ringde numret som stod på kvittot. Och vad får han för svar? Jo, att det skulle dröja minst 3 veckor tills vi skulle få gruppen!!! Är det ok, frågar butikschefen. D svarar på ett sätt så att han fattar att det är det verkligen inte, vi hade ju blivit lovade att få gruppen inom en vecka, så nej 3 veckor är ju inte ok.
Sen dröjer det väl ca 30 min och butikschefen ringer tillbaka. Är det ok om ni får gruppen den 5 mars? Ja, det får väl gå bra då.
Men då är vi alltså tvungna att sitta på golvet i över en vecka till, om nu inte får våra saker från Sverige i början av nästa vecka. Man är ju aldrig helt hundra... Har ju inte hört något än, och de skulle ju kommit till landet i tisdags.
Så igår så bestämde vi oss för att nu är det dags att införskaffa åtminstone en Fatboy. Har ju ändå drömt om det sedan de dök upp på Designtorget i Göteborg 1998...
Så jag mailade infon och frågade efter närmsta återfösäljare. Fick 2 som låg ca 30 min bort, men åt olika håll. Valde den som vi tyckte det skulle vara åt det minst trafikerade hållet. Dvs mot NY. Och så åkte vi. Är väl framme i runt 17.30-17.40. D hade inte kollat upp exakta gatunumret då han tyckte att det borde väl vara lätt att hitta en möbelaffär...
Men vi åker fram och tillbaka på denna väldigt långa gata... Och till slut hittar vi den, en liten väldigt mörk och väldigt stängd butik! För klockan var över 18.00, närmare bestämt 18.07!!! Och inte var det en vanlig möbelaffär heller, utan de verkade sälja mest barnsaker, bla Stokke stolar och vagnar.
Jag var bara sååååå irriterad över detta. För efter en vecka sittandes på golvet för att kola på tv eller ligga på golvet för att använda datorn (nu när vi har internet i huset så är det via en 3½m lång sladd från modemet och den räcker inte fram till något bord!) Så jag har extremt ont i svanken och armbågarna. Men men, man får väl stå ut ett tag till, kan jag ju säga idag, men igår var jag ju uppgiven.
D försökte intala sig själv att butiken ändå säkert inte hade några Fatboy´s hemma utan hade säkert varit tvungen att beställa, så då hade vi ju ändå inte fått någon igår.

Idag kan man ju skratta åt det, men igår var det inte kul!

Så det blir helt enkelt att vara golvad ett tag till. Känns ju onödigt att lägga pengar på något som finns, som man kan ta hem på en gång, men som man änåd inte vill ha sen.
Vi har ju inte för inte bestämt att bara köpa bra saker som vi verkligen vill ha!

Felköp har man ju gjort många! Oftast på IKEA, bara för att man behöver något just nu och kanske inte har pengar till ett dyrare och mer kvalitetsalternativ.

Senaste felköpet till hemmet: 3 stycken usla värdelösa slöa oslipbara knivar. Gick bättre att skära med en bordskniv än med dem, men det kunde vi ju inte veta innan... och vi behövde ju åtminstone 1 kniv i huset och nu var det en förpackning med 3 st.

Mitt eget senaste felköp: ett par svarta byxor från kappahl, de drar åt sig allt ludd från de närsta 10 metrarna. Som tur var så var de på rean för 99kr!

Senaste felköpet till barnen: Vi köpte ännu en sån där galen cerise vagn till Wilda. Första gången vi ska använda den så ser vi att ett av bakhjulen är lika snett som på den andra vagnen vi lackade ur med, som vi köpte i Orlando. Så nu blir det att lämna tillbaka den och hålla tummarna på att vi får pengarna åter för nu har vi både kvitto och kartong kvar. Så nästa smidiga vagn vi köper får bli en annan!

Vad har ni gjort för felköp sista tiden???

3 kommentarer:

Anonym sa...

Felköp...låt tänka. Funderar ofta ganska länge innan jag köper något.Behoven minskar med åren och därför tänker jag oftast igenom mina köp ganska väl.
Senaste felköp var iallafall en svart mysoverall från, ja just det, Ikea. Den fällde oupphörligen
och det låg svart ludd överallt.
Till slut tröttnade mannen, det är han som dammsuger.
Det var inga som helst problem att reklamera och jag fick pengarna tillbaka. Letar nu efter en ny trevlig hemmadress.
Hoppas att det går lika bra med vagnbytet.
Hälsningar Inger

cecilia sa...

Argh, så irriterande!!!
Hmmm... felköp.... jag tycker det blir fel varje gång jag köper kläder, de ser aldrig ut som de gjorde i provrummet när de väl kommer hem.

Rum med färg sa...

Ja felköp gör man ju ibland. Senast till Linda & Johans bröllop när jag köpte ett par högklackade skor på H&M - jättesnygga i precis rätt blå färg som matchade både väska och kofta. Men de var så obekväma. De fick bara sita på en kort stund. Blir troligtvis inte använda igen.