tisdag 2 december 2008

Tänkte bombadera er med bilder

Idag har jag hunnit med massor. Shoppat får jag väl erkänna att det handlat om. Har inhandlat kläder till barnen att ha på både julafton och juldagen, då vi firar i 2 dagar (min pappa, the Firefighter, jobbar på julafton) Så fina måste de ju vara båda dagarna, och Wilda har ju Lisabethklänningen från när jag var liten att ha som reserv, hon brukar ju spilla eller värre och då är det ju bra med ett 3:e alternativ. För vem vill tvätta på julafton???

Här ovan syns min lilla skrutta. Vi är ensamma hemma och hon är med här och fixar och väljer kort. Just nu läser hon saga för mig, gullungen. Noah är hemma hos en kompis och leker och kommer inte förrän vid 5. Sedan är det även ett litet arr av mig, inte världens finaste, men det känns ju onödigt att köpa på sig fler krukor inför flytten. Det är en vit amaryllis och 2 små kronor, eg för stora för julgransljus, men jag smälte lite i botten så de sitter fast, tror ju inte jag kommertända dem... Så löken och de små kronorna är köpta idag.


Här syns vårt köksfönster. Också här syns att vi inte i onödan köpt nya julgardiner, de vi hade i gamla huset passar inte, då skulle vi behöva en stång och då även skruva upp fästen och jag vill varken det ena eller det andra, så den blå gardinen får vara kvar. Men kulorna som hänger och julstjärnorna är köpta idag. Och ja, som jag sagt tidigare så nissar vi alltid till 1:a advent. Till höger syns mitt favoritpynt. Hängen! Den vänstra köpte jag på rean för 2 år sedan, den högra idag för 25kr.


Ännu ett hänge, denna kostade 9kr. Till höger syns ett arrangemang i mitt blomfat, ser bättre ut i verkligheten när inte färgerna förstärks. Kulan till vänster utanför fatet är köpt idag. Den är i fattigmanssilver, liksom de små "kulorna" på fatet.


Även om det är Wilda som syns bäst så är det struten som hänger ner som kortet var tänkt att visa, men Wilda ville inte det. Och ännu ett hänge, också den för 9kr.

Efter att ha sett att Vintage köpt sittdynor billigt på Jysk, så var jag tvungen att se om de hade dem här i stan. Och det hade de, så jag köpte 6st för 120kr ca. Billigt för att alla ska kunna sitta någorlunda bekvämt på juldagen när vi firar här. Bara en soffa och en fotpall strl xl, men vi blir 7 vuxna och 4 barn och golvet är hårt. Noah får ha vit skjorta och svart slips och röda byxor ena dagen och blå skjorta, blå slip och blå byxor andra dagen. Byxorna syns nedan. Bara vita skjortan och svarta slipsen är nyköpta, båda från Kappahl. Det blå har han redan.

Köpte den här fina gråa kjolen till mig till jul och även koftan, båda från Kappahl. Därfrån är även Wildas kjol och klänning.

Noah får även en flanellpyjamas. Tänk er vilken lycka för honom som älskar att få ha skjorta på sig, att även få sova i en skjorta! Wilda får det här fina nattlinnet, båda från kappahl. Efter att ha letat som en galen efter ett par smala byxor till min smala son så hittar jag dessa 2 par på halva reapriset på Åhléns, båda paren för totalt 79kr!!! ena på julafton andra på juldagen. de blå kanske inte är så juliga, men de är verklige Noah. Om inte annat så har han ett par mörkare röda som är på gränsen till att bli korta som han kan ha om det blir helt knas.

Så nu är alla barnens kläder i tvätten. De ska tvättas, strykas om det behövs och slås in, så blir det bra paket till julafton/dagsmornarna + någon leksak kanske...

3 kommentarer:

Anonym sa...

ja visst blir de små prinssessorna söta i de rutiga klänningarna!! E ska ha den med en vit under helgerna sen kan man ju ha de till vardags oxå , för den är ju inte för "fin" att ha till dagis , igtbg där jag såg den hade de klätt dockan med vit/svarta knästrumpor över röda tightsen det var coolt!!/ ANNA

tinna sa...

Å så mycket fint!! Jag brukar köpa byxor till Jakob på HM i modell slim-fit. Dom är rätt så tighta och kostar typ 98 kr/paret. Han har faktiskt ett par knallblå och ett par knallröda som han haft hela hösten:-) Ascoola med basketkängor till:)

elin sa...

Vad mycket fina grejer :) Jag älskar oxå såna julpynt som hänger..(medans min kära sambo gillar vanliga fula tomtar som jag HATAR) Vart har du hittat så billiga? Behöver fylla på mitt förråd lite jag med nämligen...:)