onsdag 22 december 2010

Klart!

Ja eller nästan allt.
Klappar köpta och inslagna.
Köttbullar rullade och stekta.
Granen uppe och pyntad.
Godis fixat och i "burkar".
Prinskorv beställd och hämtas utav kompis.
Sista shoppingen sker tillsammans med maken i morgon.
(Han är ledig)
Sista school/preschool dagen sker i morgon.
Halvdag för Noah.
Litet paket har kommit på posten till barnen.
Sista julklappen kommer hemlevererad i morgon.
Dock kommer den inte bli inslagen är både för stor och för tung för det.
Vad tror ni det är?
.
.
.
Det som är kvar att göra nu är:
Handla det sista.
Koka knäck.
Koka skinka och griljera.
Fixa det sista med maten sker på fredag.
Och lördag.
För här blir det " svenskt" julbord så gott det går på julafton.
Sedan på juldagen så har ju förhoppningsvis tomten kommit.
Så lite strump-plundring på morgonen.
Sedan frukost.
Efter middagen (kalkon mm) blir det resten av klapparna som öppnas.
Men på julafton ska vi ta det lugnt, äta gott och njuta av svenskt sällskap.
Min familj, mina föräldrar och de nya och mycket trevliga svenska vännerna.
Så vi blir många på julafton detta året.
Hela 9! st.
Lite skillnad mot förra året.
.
Stressad är jag inte ivf.
Inte vad gäller julen, bara vad gäller detta huset!
Men det, det är en annan historia.

1 kommentar:

Ann-Marie sa...

Om jag förstår dig rätt, ger ni julklapparna den 25:e? Hur är det med skinkan, blir den som en "svensk" julskinka? Vår skinka var konstig i år, så på julafton fick jag panikringa syrran och be att hon tog med sig lite till vårt julbord. Jag vet inte om den inte var färdig, eller om det var något fel på saltningen, för den hade en gråbeige ”kärna” hela vägen rätt igenom skinkan, så igår åkte vi och köpte en ny färdigkokt?! Det var första gången som jag köpt en färdigkokt skinka och den är saftig och jättegod. Det är ju bra att du inte blir stressad. Vi var 7 på julafton och jag blir nog lite småstressad. Först julbord sedan julklappar, efter det kommer gröt och sist kaffet och då är alla proppmätta och klockan är ca 23.00. Det är i senaste laget att dricka kaffe. Nu har vi funderingar på att lägga ner det här med julklappar och då försvinner ju ett moment. Mina "barn" är så stora nu (äldsta 19 i början av 2011, och den yngre 17). Maken och jag har sagt att de kan få en ”julpeng” i stället för julklappar nästa år. Syrran, som är ensam, lägger ut en hel del pengar på julklappar, både till min familj och våra föräldrar, hon skulle tjäna massor på att skippa klapparna, hon kan köpa något till sig själv i stället. Jag får önska dig och din familj en fortsatt god jul och ett gott nytt år i det nya huset.

Ann-Marie