måndag 11 januari 2010

Säkerhet!?

Jag vet att många, ja eller några andra svenskar som bor här i USA skrivit om amerikanernas bilkörning och nu ska även jag göra detta.
4 saker som jag reagerat på i vårt område är:
1. det här med att skrapa rutan på en bil som stått ute under natten och fått is på vindrutan, det kan man strunta i. Istället kör man jättesakta, sprutar ner rutan med spolarvätska (om det inte bara är vatten, för det vet jag att många har) och kör med vindrutetorkarna på högsta hastigheten. Sen att man inte ser något ur fönstren i dörrarna spelar ju ingen rol för man ska ju bara åka framåt, inte åt sidorna. Eller???
2. det spelar ingen roll hur bred en gata är, man ska ändå köra i mitten. Möter man sen någon så kör man lite mindre i mitten, men så fort man är "färdig mött" så lägger man sig åter i mitten.
Är det för att minska risken att köra på en hjort eller vad?
3. Står det 25 mph borde man då inte köra i 25 mph? Eller är det en hastighet som bara gäller om man möter eller åker bakom en polis?
4. Om det är lekande barn på en garageinfart är det då ok att öka hastigheten när man kör förbi om man kör lite mer åt andra sidan av gatan?
Nog om bilkörande för denna gången.
Vi hittade ju lite grejer igår.
Men vad jag insåg nu när vi fotade var att vi missat tallrikar till Wildas kit.
Jaja, partycity ligger ju bredvid Wegman´s så det löser ju sig.
Tallrikar, pennor, servetter, duk, sysselsättnings rub´n color, presentkit med klocka och tuta, tack kort, inbjudningskort, muggar.
Inbjudningskort, tackkort, duk, prinsessgodis, servetter, tatueringar, muggar, presentkit med tiara, spö, ringar och halsband.

Sedan köpte vi även ballonger och en heliumtank :)





7 kommentarer:

Anonym sa...

är det till mitt kalas ha ha ha bingis

Cecilia sa...

Ja men det är ju så sant det du skriver fast det där med isiga rutor har jag ingen aning om hur de gör men jag kan mycket väl tänka mig att det du beskriver stämmer in.
Med tanke på det du skrev om hastigheten som kom jag att tänka på att det är FRUKTANSVÄRT vanligt att folk kör mot rött.De verkar inte bry sig över huvud taget och då man ser det så är man inte ett dugg förundrad över alla olyckor som händer i korsningar med trafikljus.Men det är skrämmande.
Kram!!

Mrs F sa...

Va mycket fint o kalasigt! Det verkar som man skickar tackkort efter kalaset over there. Har aldrig sett det här, inte till barn iaf. Inte för att jag letet heller iof. Gulligt. Det är ju inte alltid man hinner tacka för allt fint som barnen får. Synd att vi inte kan vara med på kalasen bara :-(

Annika sa...

Haha, jag har inte tänkt på det där att köra i mitten. Däremot har jag tänkt på hur himla svårt de har för att blinka, och hur de tränger sig in, cut off...
Men visst kan man inte låta bli att reagera!!
Kram!!

mammigranten sa...

Haha pappa, men nej! Hade iof varit kul om du velat ha antingen eller, får fixa det till nästa år;)

fundersam Cecilia
Maken gjorde precis det du skrev, han körde mot rött i helgen. Och skyllde på mig för att jag påpekade att en annan bil körde mot enkelriktat precis framför ögonen på oss och att han då missade att det precis slog om till rött. Som tur var hände inget, men ändå!
Och det är ju verkligen vanligt, har det med att det är gult så länge och de inte har koll på hur länge det varit och bara kör, eller kör de bara ändå???
Kram

Mrs F
Jo det är tydligen rätt vanligt att man skickar tackkort. Har nog med att göra att de inte öppnar paketen förrän alla gått hem.
Ni får gärna komma på kalasen, vi kör nog en heldag Wilda på förmiddagen och Noah på eftermiddagen, Daniel ska nog nämligen till Sverige på söndagen sen...
Kram

Annika
Här där vi bor finns det nästan inga sträck på vägarna. Om de slitits bort eller om de aldrig funnits vet jag inte. Så de vet väl inte vart mitten är. Men många verkar ha för stora bilar för sitt eget bästa också. De vet inte vart bilen slutar åt sidorna. Jag kör också stor bil, men jag använder ju backspeglarna och kollar av om jag får möte på smala vägar ;)
Har också tänkt på det där med avsaknaden av blinkers.
Tut! Säger taxibilarna i NYC innan de svänger in framför nosen på en, men blinkers, NEJ!
Kram

Anonym sa...

vilka underbara kalas pylar, nu blir väll ändå barnen glada =)
kram malin

Suddrik sa...

Håller med om bilisterna... när det är frost här (1 vecka per år eller så) så gör man dock lite annorlunda: man drar igång bilen och går in och gör sig iordning. När man kommer ut en kvart senare så är bilen varm och fönstren torra. Det stöttar ekonomin också, konsumera är ledordet.

Men nu ska jag inte bara gnälla! Jag älskar hur man blir insläppt när man blinkar in i en kö. Och att svänga höger på rött! (Även om folk inte stannar innan, vilket lagen faktiskt kräver...)

Vänligheten smittar också, på semestern i somras så släppte jag in bilar till både höger och vänster. Avslappnat to the max.

Gonatt!