torsdag 20 augusti 2009

Knasiga frågor & våg

Kan ju ta och berätta lite om vad det var för frågor på teoriprovet i tisdags.
Vad ska man göra för minska risken att åka dit för rattfylla?
a. dricka med måtta
b. bara dricka öl
c. äta samtidigt
d. inte dricka alkohol alls
Om du är under 21 och har körkort vad får du inte använda under bilkörning?
a. mobiltelefon
b. gameboy
c. laptop
d. alla ovan
Sen var det lite krångliga frågor om vilka papper man skulle ha i bilen.
En fråga så tyckte jag att alla 3 svaren stämde, men 4:e alternativet var none of the above, så den skippade jag och fick en ny istället.
Så eg är väl inte provet särskilt svårt, gäller bara att man klurar rätt på de frågor som man inte kunnat läsa sig till svaret.
Igår kom maken hem med en ny våg, på begäran av mig.
Jag stör mig på att det händer noll på vågen just nu, vilket det gjort ett tag nu, något hekto hit eller dit bara. Så nu fick det bli en våg med fett% också. Tänkte att vi får ta smällen att det blir i lb istället. Men som tur var så gick den att ändra till kg.
Så nu blir det spännande att se om det händer mer med procenten istället.
Men jag väger ju ändå mer än vad jag önskar göra, så det gäller att klura ut hur jag ska kunna tappa både fett och muskelvikt.
Tips någon?
Vi väntar för övrigt även på vår sängram.
Inget har hänt än, för leverantören väntar på besked från tillverkaren.
Tillverkaren vill nämligen inte bryta en ny förpackning för att ge 2 delar till oss.
Och då undrar jag:
Hur tänker han där???
Vi har ju en bruten förpackning här hemma redan som inte går att använda, så skicka en ny då?
Inte ska det väl behöva ta 3 veckor för att ta ett beslut om det???
Hoppas verkligen de gör ett bra pris nu när vi fått vänta.
JAG VILL HA VÅR SÄNG NU!!!
Glöm inte bort att vara med och tävla!!!

2 kommentarer:

Anne sa...

Vissa frågor var verkligen småknäppa på det där teoriprovet. Men en del var småkluriga också, krävde inpluggning. Vet att jag fick bla nån fråga om hur mycket ett barn ska väga (dessutom var det ju i lb, så siffrorna sa mig ingenting) för att åka i en bilbarnstol. För dig som har barn har du säkert koll på sånt här, för mig var det här en "pluggfråga" som jag inte kunnat om jag inte läst det innan.
Jag jobbar också hårt med att gå ner i vikt. Jag har några tips! Om du inte har, köp en pulsklocka. Helt suveränt!!! Då får du reda på hur många kalorier du förbränner på varje träningspass. Sen brukar jag också föra koll över kalorier jag äter. Jag vet också hur mycket just jag (med min längd, vikt, ålder osv) förbränner per dag. Därefter kan jag enkelt räkna ut om jag dagligen har ett underskott eller överskott av förbrända kalorier. Resultatet på vågen överrensstämmer i princip allting med vad veckans uträkningar på pappret visat.
Min pulsklocka är verkligen guld värd och betyder numera allt för mig under träning. Kan verkligen rekommenderas om du inte har.
För att gå ner 1kg/veckan måste man ha ett överskott på 7000 kalorier. Så när jag enkelt med miniräknaren räknar ut, kan jag t.ex. idag torsdag se att jag just nu ligger risigt till. Ska jag gå ner övht *nånting* till måndagmorgon (då jag alltid väger mig) så måste jag se till att förbränna XXXX/dag fram till dess. Som sagt, det här är det enda som funkar för mig. Att verkligen noggrant bokföra och räkna ut allting, lite meckigt kanske men det är samtidigt inspirerande för man ser så tydligt vad bra man gjort och vad man måste ändra på.
Pulsklocka + bokföra alla kalorier in och ut = mitt recept :)

Jenny Wallentin sa...

Jag får gratulera till köriset...gott att kunna göra vägarna osäkra over there..

Mitt tips är också pulsklocka och ställa in den på intervallet för fettförbränning.....då kommer klockan pipa om du antingen har för låg puls eller för snabb puls för förbränningsintervallet. Som är 60-70% av din maxpuls.
Tränar du i det intervallet så förbränner du mest och det ska vara lågintensiv träning men länge....
När jag tränade så, så kunde jag stå på grosstrainen, eller löpbandet i mellan 60-90 minuter....

Lycka till!