söndag 23 augusti 2009

Helgmat & träning

Idag var tanken att vi skulle iväg på lite äventyr, men icke.
Maken hade sett fel på datum, som tur var åt rätt håll, så det blir om 2 veckor istället;)
Istället blev det en rundtur i närliggande område där vi bor.
Vi har sett massor med fina hus, men tyvärr var kameran kvar hemma.
Så efter 1½ timme med lite mathandlande så var vi hemma igen.
Fixade lunch
Rökt white fish, coelslaw, sugarsnaps, tomater, gurka, minisparris, baby bello, baby spenat och ett jättemumsigt ciabatabröd. Barnen som inte äter rökt fisk åt miniwienies istället och pasta.
.
Igår åt vi också mumsig mat. Morötter, rödbetor, rödlök och hela vitlöksklyftor i ugn med salt och peppar och sen lite mozzarella när de var nästintill färdiga.
Mojo marinerad fläskfilé som jag stekte till för att få lite yta och sen in i ugnen.
En klick gräddfil med garlic & pepper krydda och grönsaker till.
.
Igår var vi hemma hela dagen.
Tränade först varsitt pass på löpbandet, intervall i 30 min.
Satte upp en hylla som datorn kan stå på när man tränar, då kan man köra låååånga pass och kolla på film samtidigt, eller lyssna på webradio (svensk??) eller vad man nu vill.
Jag körde ytterligare ett pass på löpbandet, när D och barnen var ute.
Tittade på Gilmore Girls i 1½ timme, så skönt.
.
.
Denna dag avslutades med en tur till lekparken med picnic korgen packad.
2 timmar där var precis lagom för barnen att leka och för oss att läsa och bli svettiga i värmen.
.
.
Idag blev det en vilodag för mig, pga nedan synliga skada
Jag tror jag har hittat boven i dramat vad gäller min ömma fot.
Jag är född med en hög hålfot, dvs bara min häl och främre del av foten nuddar marken, mellandelen nuddar aldrig underlaget.
Som ytterligare kompikation så har jag väldigt känsliga hälar. Mina skor måste sitta absolut perfekt annars får jag blåsor på 2 röda.
.
Min tanke var då jag kom att tänka på att de skor jag normalt brukar träna i på löpbandet inte är tillräckligt uppbyggda i hålfoten (men de sitter bra om hälen).
Så igår testade jag att träna (intervallet) med mina andra skor, de jag gick med i många timmar när vi var i Washington. De fick jag ju inga skav av och de är mer uppbyggda.
Men efter 30 min på bandet hade jag fått en liten blåsa på ena hälen :(
Anledningen till detta är att jag sällan har skor hårt åtknutna, utan har dem sådär så jag får i foten utan att knyta upp, kan anses slarvigt, men efter många års erfarenhet av skoskav så vet jag att detta funkar bäst för då skaver inte skorna alls.
Men när jag då igår skulle springa så kunde jag ju inte göra det med oknutna skor, därav blåsan.
.
När jag sen körde mina ytterligare minuter på löpbandet så tejpade jag hälen och fortsatte med samma skor som tidigare på dagen. Kände väl inget särskilt mer än att jag hade en blåsa.
Och sen när jag var färdig och tog av strumpa och tejp så såg det inte så kul ut.
Därav vila idag, men sen har jag ju faktiskt tränat varje dag denna vecka utom i måndags.
.
Jag har inte skaffat pulsklocka än, men det ska ske snart.
Kalorier räknas alltid, men jag vill veta exakt vad jag gör av med per dag, blir ju lättare då.
.
.
Idag tog jag även mod till mig och provade ett par byxor jag inte haft på evigheter.
Sist så vägde jag mellan 9 och 10 kilo mindre än nu och förra gången jag provade dem fick jag upp dem till mitten på låren. Men idag gick de både på och gick att knäppa. Dock hänger lite mage över, men den minskar ju för varje vecka. Så det märks att även om inte vikten minskar mycket, så minskar cm-måttet. Och det är ju eg viktigare än vikten!
.
.
.
Igår började maken och jag kolla på Sagan om ringen-filmerna, var ju ett tag sedan. Men oj vad de är bra! Forsätter ikväll med!
.
.
.
Imorgon blir det till att antingen tejpa hälen med ett mellanlager som skyddar blåsan, eller köra ett barfota JIllian-pass, vi får se. Eg är det dags för ett intervallpass igen.
Det blir även dags att leta reda på en iläggssula med upphöjd hålfot.
Och att hitta något till Noahs mage, han är förstoppad stackarn.
.
.
Kram på er!!!

4 kommentarer:

Mrs F sa...

Skönt att du kanske kommit på vad som spökat i foten! Katrinplommonjuice brukar vi ge vår "1 ggn i veckan bajsare" här hemma. Loppfrön eller Phnyloniumfrön (tror det stavas så) är oxå bra. Har ingen aning om vad det kan heta på engelska men de är lite mindre än linfrön. Kram

Lina sa...

Å, jag har aldrig träffat en människa med lika knasiga hälar som jag. Plåster på hälarna är mer regel än undantag här liksom... Men sen köpte jag skor på foten i Tranås och upptäckte att de kunde "gröpa ut" hälen i skon precis efter min häl så i de skorna har jag faktiskt inte fått ett enda skav. Helt underbart!

Grattis till minskade cm, visst är de viktigare än kilona!

Camilla sa...

Ajajaj, det skoskavet ser ut att gora riktigt ont! Satt pa ett compeed-plaster sa att du inte far en massa skrap i det.

Grattis till viktnedgange!
Vagen slangde jag ut for over 10 ar sen. Battre att anvanda mattband.

Ha det gott

S sa...

Grattis till minuskilona såklart, good work!