torsdag 30 juli 2009

Screening & puckon

Dagen började så bra.
Hade ställt klockan och då självklart så blir detta en dag då barnen sover länge (ja för er som inte vet så är det väldigt ovanligt att åtminstone Noah sover till efter 6)
Gick först in och väckte Noah 6.20, sa godmorgon det är dags att gå upp nu.
Han reser sig upp till sittande och tar av sig täcket, gnuggar sig sött i ögonen.
Går in till Wilda och gör likadant.
Hon studsar upp ur sängen direkt och säger:
Det är så mysigt att bli väckt av dig, mamma!
In till Noah igen, då har han bäddat ner isg igen och är på väg att somna om.
Så när jag ännu en gång påpekar att det är dags att gå upp så säger han:
Men jag trodde du skojade och att det är mitt i natten.
Och visst det är mörkt ute, men ändå... Inte skulle väl jag väcka honom mitt i natten heller!
Frukost och sen iväg till skolan.
Vi var tiiiidiga och fick vänta i 10 min, men hellre det än 10 min för sent!
Noah fick namnlapp och fick följa med en av fröknarna in i salen.
Lite nervös verkade han allt.
Efter ett tag kommer en annan fröken och ber mig komma in och översätta, de har insett att han förstår, men att han inte kan säga allt på engelska.
Så det blir för mig att översätta, men då blir han lite lat och vill att jag översätter det fröknarna säger med.
Han får säga färger, vilket han kan alla utom lila (ja inte alla men alla vanliga) på engelska, han får räkna, vilket han kan upp till 20 på både svenska och engelska, han får frågor om alfabetet, vilket han typ inte kan något mer än bokstäverna i hans namn. Han får fortsätta mönster med minibygg-klossar, vilket han kan. Han får mäta upp en längd med klossar, han får visa på klockan, mm mm mm mm.
Det mesta klarade han, men det fanns vissa saker han inte kunde med, men det var han inte ensam om, det var ju 3 pojkar till där samtidigt. Och de verkade kämpa med saker de med.
Fröknarna tyckte att Noah var så söt och hade så fina ord som han använde.
De tyckte att han var duktig på engelska för att vara så ny på det, särskilt efter att jag berättade att de började på preschool i slutet av april och bara har gått 2 dagar á 3 timmar per dag.
Men de skulle pusha för att han ska få ESL (english as second language) så snart som möjligt.
Vilket vi tycker är jättebra! Bara han får häng på språket så tror jag skolan kommer gå jättebra för honom, han är så nyfiken och intresserad av att lära sig.
(Hade ju varit mer orolig om det varit Wilda, hon kan ju bara sitta still i en millisekund)
Efter Noahs screening så blev det att skjutsa båda till summer camp.
Sen åkte Daniel och jag hem och Daniel hoppade (inte bokstavligen såklart, ni känner väl honom) in i sin bil och åkte till jobbet.
Idag blev det ingen träning, ja ingen direkt träning, men det blev lite praktisk träning.
Vi fick nämligen en efterlängtad leverans idag.
Skrev på FB att jag hade en överraskning och direkt tror flera att vi ska ha barn, men icke!
Däremot så hittade jag äntligen våra sovrumsmöbler!
Så snygga!!!
Vi beställde och det skulle ta 10-14 dagar, men igår ringde de och sa att idag mellan 8 och 18 skulle de komma och leverera.
Säng
2 Sängbord
Byrå med 2 glasdörrar och 11 lådor
Spegel
Blev ju lite nervöst då vi skulle vara borta mellan åtminstone kvart i 8 och kvart över 9, men de skulle singa en timme innan de kom.
11.20 ringer maken och säger att de skulle komma om en halvtimme! Då var jag precis på g för att hämta barnen.
Men jag hann hem innan. Vi var ute en sväng och väntade, gick in och gjorde lunch och då kommer han.
Först så kan han inte få ner liften, när han sen väl öppnar upp och jag ser hur allt ligger så tänker jag: det här är inte sant!
Allt har stått på den vänstra sidan av släpet och vält över mot högra sidan.
Han har alltså inte säkrat lasten alls.
När han sen väl lastat ut och åkt så ser jag att kartongen med byrån med glasdörrarna ner, trots att det står på kartongen på massa ställen att den ska stå och att det är glas i.
En kartong med ett sängbord är helt manglad, men det syns ju direkt, så den kollade jag innan jag skrev på papperen. Och det var inget fel på det. Som tur är så är de ju välpackade med frigolit och kartong mm.
Men när jag packar upp byrån så är det ju inte så kul, Det ligger med framsidan ner och glasdörrarna är helt splittrade.
När Daniel kommer hem så ringer han och pratar med möbelfirman, de erbjuder oss att få en bra summa tillbaka, eller att de ersätter skåpet, eller att de byter ut dörrarna.
Vi skulle fundera på det och maila tillbaka tillsammans med bilderna.
Efter middagen packar vi upp sängen och så ska vi börja montera ihop den.
Tror ni det gick bra?
Inte alls bra... De hade skickat 2 höger-sängstolpar. Och ingen vänster och det går inte att lösa utan att de måste skicka en ny vänster. Sen är det rejält emotslaget på ena sängsidan, vilket skulle synas om vi monterade ihop sängen med den.
Så det blev ett långt mail till dem, dörrarna, sängstolpe och brädan.
Och ingen säng är ihopmonterad :(:(:(:(:(
Buhu!
Jag som väntat så länge på detta...
Men sängborden är ivf jättefina!
Men de får ni inte se förrän allt är iordning!
Så det så!!!
I morgon kommer barnens farmor och farfar, ska bli jättekul att få visa USA (ja en mycket liten del ivf), visa hur vi bor och lever.
Nu ska jag snart gå och lägga mig i rena lakan, med mitt nya sängbord bredvid! (och sängdelarna i andra änden av rummet)
I morgon så blir det att fixa lite, dags att städa av badrummen, tvätta lite, mm, hämta maken på jobbet och åka till Newark. På hemvägen blir det att ta en sväng förbi så maken visa företaget för sina föräldrar.
Vad som händer i helgen får vi se!
Kram
Malin

3 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Men GUD vad klantigt med möbelleveransen!!!!!!!!!!!
Sådant blir man ju sååååå trött på!
Att proffs inte gör det på det proffsigt vis. Så himla galet!
Du jag såg just ditt mail till min Saltistjejen.mail. Jag har inte hunnit svara på det än men svar kommer.
Vore självklart supergulligt med kläder från W frågan är bara hur och när vi ska ses för detta. men ni kommer ju tilll NYC lite då och då, så kasnke får vi planera in en fika eller så i stan när ni är här.
Hoppas nu ni får det riktigt bra med svärisarna!
KRAM!

Camilla sa...

Nej, vad trist med möblerna!
Sånt kan ju verkligen göra en vansinnigt irriterad. Det blir ju en massa merjobb plus att man inte får iordning som man tänkt. Bara mer väntan.
Hoppas det blir trevligt med svärföräldrarna på besök.

Ha det gott
Kram

Gun-Marie sa...

Vad bra det kommer att bli för Noah med lite extra eng.undervisning. Vilken jäkla skit med sovrumsmöblerna. Hur kan dom vara så klantiga?kram mamma