fredag 10 juli 2009

Framme!

Nu är vi framme efter väldigt mycket om och men!
Vi satte oss i bilen efter lunch hemma.
Fick vända efter en liten stund bara för då kom Noah på att fråga:
Men vad ska jag sitta i för stol när vi åker hem igen?
Med i bilen hade vi en ny stol som vi köpt till Maja, brors minsta som Noah ska låna under tiden i Sverige och Wildas gamla duo-stol som man kan ha både framåtvänd och bakåtvänd och som vi inte tänkt ta med hem igen.
Men inte hade vi tänkt på att ta med deras riktiga stolar.
(vi hade ju valt att köra till flygplatsen i Daniels bil då den var billigare att parkera, min skulle kosta 5$ mer per dag)
Så det blev att vända hem igen och lasta i stolarna. Tur vi var ute i god tid! tyckte vi...
Väl framme på flygplatsen och redo att checka in, då får vi veta att planet var försenat med 2½ timme från Stockholm.
Skit också!
Och inte kunde vi göra annat än att gilla läget och gå och fika för de 40$ vi fick som ursäkt.
Sen åkte vi tåget mellan ändstationerna.
Flyget skulle gått 17.20 och blev ändrat till 19.50.
Så vi går igenom säkerhetskontrollen någon gång mellan 17.30-18.00. Och då har vi precis ätit på McD.
Gå ombord på planet fick vi göra strax efter 19-tiden.
När alla väl satt sig vid sina platser får vi veta att det blivit ytterligare lite förseningar.
Vi skulle bara få vänta lite till.
Och så lite till...
och så lite till...
och så ännu lite till...
Klockan 22.00 somnar båda barnen. Det enda de fått från SAS att äta var ½ banan eller ½ äpple. Noah åt äpplet och Wilda inget.
Vi hade gett dem varsin påse med små fiskkex tidigare.
Normalt somnar ju våra barn vid 19.00 ca.
Klockan 23.00 lyfter vi, barnen märker inget.
23.30 så kommer de med barnens mat!
Oj! sover de för tungt nu för att väcka dem?
Vad tror de?
Skulle vi väcka dem 23.30 för att äta mat? tror de verkligen att de skulle orka äta då?
Vi ifrågasatte varför de inte serverat maten till de få barn som var med på planet tidigare, men de visste ju inte hur lång tid det skulle ta.
Anledningen till att vi blev så pass försenade var ju inte att det var köer, det var att det blivit en slumpmässigkontroll på planet av Airbus.
Då upptäcker de att det fattas många popnitar på planet. De måste då räkna hur många, få kontakt med en tekniker som gör en uträkning på hur många som är ok att det fattas för att flyga, och om vi då kan få lyfta.
Och detta tog tid!
Teknikern fanns ju inte direkt på nära håll om man säger så, utan någonstans i Europa.
Sen när han gett klartecken så skulle ju han faxa till Airbus och de skulle ge klartecken de också.
Så istället för att komma fram 07.20 svensk tid så var vi framm 12.00!
Som tur var så hade vi hunnit ringa mamma och pappa och säga att vi var 2½ timme senare. De skulle komma upp med vår och deras bil och möta oss för att sedan åka till min mormor i Västmanland.
Med på flygplatsen var även min bror och hans båda barn, vilket var en väldigt glad överraskning! (jag var såå nära att börja gråta)
Sen åkte vi till mormor!
Jag, mormor Mary och mamma Gun-Marie
(och nej vi är inte alls lika, det är bara som det ser ut!)
Min bror Mattias, jag, mormor, Wilda, Maja, Ebba och Noah
Noah showar i sängen hos mina föräldrar.
Han och Wilda har fått ett eget rum att sova i, så nu lär det väl varken bli så varmt eller så trångt.
Wilda visar även hon lite konster.
Idag somnade de i normal tid.
Igår somnade de i bilen från mormor och vaknade när vi var framme.
Då var klockan 22.00. Sen var det svårt att få dem att somna om.
Wilda hade gått och lagt sig hos Noah i hans säng. När hon hade somnat hade han tassat in till mormor och morfar och sovit där.
Wilda vaknade strax efter 10 och Noah fick vi väcka vid 10.30.
Men ikväll somnade de som sagt vid 19.00ca.

Idag sprang vi även in hos svågern i hans butik, Lagos skinn & väskshop i Tranås.
Rekommenderas varmt om du är i behov av skinnjacka, resväska, plånbok, handskar, bälten, handväska, mm eller bara ett vänligt bemötande i en trevlig butik.
(och nej ingen reklam här alls inte, näe då;))
Vi parkerade utanför hans butik när vi hade ärenden i den änden av stan. Bror skulle in på ett ställe och vi skulle till Åhléns och shoppa för makens julklappspresentkort från jobbet.
(blev 2 set med lakan och örngott+ 2 extra örngott och 2 böcker)
Som tur var så fick vi en (svensk)slant till parkeringen av svågern. Trist att få böter bara för att man verkligen inte har ett enda svenskt mynt eller sedel.
Sprang även på svågerns tjej och hennes jättefina mage. Så kul!

I eftermiddags var jag även i på Mollys Hus och shoppade en kjol, en klänning, ett par byxor och en kofta på rea. Foton kommer!

Följde med mina föräldrar till ICA och träffade även på svägerska med make och son.
Jättekul och med gosiga små kramar!


Nu är jag lagom seg och lite småtörstig, så det är nog bäst att avsluta och ta och dricka lite vatten.




(ja just det, glömde nämna att de självklart gått igenom min väska. Tur att jag inte slagit in några av presenterna! Hade ju inga elektriska apparater i så lite lustigt var det. Mina kläder som var prydligt packade var bara runtomkringknöcklade. Jag var sååå ledsen för det, dels för att de gått igenom mina underkläder mm, dels för att de vänt till så mycket, dels för att det fattas en liten sak på en av presenterna. Men det låg ingen lapp i väskan som vi är vana vid, däremot satt det en klisterlapp utanpå väskan. Någon som vet om man kan kolla upp det någotstans? Numret på lappen alltså?)

5 kommentarer:

Camilla sa...

Vilken otur ni hade med flygningen. Men å andra sidan är man ju väldigt tacksam för att de är så noga med flygplanet. Men väntan är dryg.
Väskgenomsökning sker nog slumpartat tror jag. Men en kompis till mig som jobbar på sjön har varit med om det många gånger i USA. Man har ju inte direkt lite med sig när man ska vara borta 3-4 månader.
Jag hade 100 kg med mig hem efter 6 mån jobb på ett kryssningsfartyg. Tur att de inte gick igenom de väskorna, då hade väl de aldrig blivit klara :)

Ha det så gott nu på semestern.
Kram

Saltistjejen sa...

Härligt att ni kommit fram även om jag förstår att flygresan måste varit hemskt jobbig p g a förseningen.
Har skjälv suttit fast på Newark (i flygplanet för vi hade boardat) men då pga oväder och eftersom vi inte hade barn då var det typ tusen gånger enklare. Även om vi itne insåg det då förstås.... ;-)
Underbar bild på dig din mamma o mormor!!!!!
Trist med väskan men det är tyvärr vanligt nu när man flyger...
Hoppas ni får riktigt fina dagar i Sverige nu!
kram!

Stjärnor & Champagne sa...

Ha det var en låååång resa. Att allt skall vara så krångligt jämnt. Ja Tranås, då är du inte långt från mig..

Kram Anne

Caroline sa...

Hejsan! Det va nan godissugen person som gick igenom mina vaskor nar jag akte hem fran Sverige en gang....allt mitt godis va borta! Emailade hit o dit....men fick aldrig svar! Kandes lite komiskt att skriva o klaga over att min Center hade blivit stulen...men det ar ju egentligen principen!!
Emaila forst flygbolaget,sen kan du nog fa tag pa nat nummer till "sakerhetskontrollen"....
Ha en trevlig semester!

mammigranten sa...

Camilla
Ja inte var det kul precis, barnen var ju sååå rastlösa.
Du hade tur med dna tunga väskor!
Kram

Saltistjejen
Jo det var ruskigt skönt att komma fram. Och det är ju ett par gånger man klagat över saker när man flugit innan man hade barn, nu är ju de sakerna så futtiga mot andra saker som kan hända när man har småbarn. Du skulle hört vad paret bredvid oss klagade, och de hade tonårsbarn.
Mormor skulle älska bilden på oss 3 om hon kunde se den. Sen hade det väl varit kul om Wilda varit med också, men just då vägrade hon.
Kram

Stjärnor och cha...
Ja det blev ju det, man tycker 8 timmar är långt, nu blev det 5 till.
Nu blir jag ju nyfiken på vart du bor. Mötte förresten Helena från Helenas Loggbok, henne känner väl du? Hon passade på att promenera förbi sitt gamla hus, samtidigt som vi gjorde det, vi har ju ägt samma hus hon och jag, och båda flyttade vi utomlands.
Kram

Caroline
Jag tror jag blev av med några par trosor, men jag vet ju inte hundra förrän vi är hemma igen.
Trist när man inte får veta anledningen till varför de valde just min väska...
Kram