fredag 29 maj 2009

Mörkt VARNING!!! (det blev längre än vad jag trodde)

Ligger i ett mörkt, stort och ensamt sovrum.
Klockan är 21.30.
Gästerna sover (eller de gick och la sig ivf) sen 20.00 ca.
Den ena efter att ha slumrat till på spikmattan?!
Den andra efter vissa nickande i soffan.
Haha!
Så trötta!
Dagen började sådär.
Vaknade inatt av att det regnade JÄTTEmycket.
Sådär så det forsade över hängrännorna och smattrade ner på taket till biljardrummet.
Hade väl inte varit så farligt om nu inte detta tak ligger vägg-i-vägg med vårt sovrumsgolv och vid just den väggen står vår säng.
Somnar.
Vaknar av samma igen.
Somnar...ja ni fattar.
Vaknar igen.
Då är det Noah som "tassar" upp på toa. (Hur man nu kan tassa så högt?)
(eller så var jag bara extra lättväckt, ni vet ensam hemma med barnen i stort hus, främmande land och regnig natt. Ja kanske inte så främmande längre, men ändå)
Han kilar in på sitt rum igen.
Nickar till lite snabbt.
Vaknar.
Wildas tur.
Hon kommer in till mig, säger att hon blivit väckt av Noah eller regnet och det kan ju vara vilket som, för det smattrade och klampades rejält. Tycker jag ivf.
Behöver gå på toa.
Tillbaka i sängen, nu med övernattningsgäst.
Pyjamasparty! ;) eller inte...
Hon somnar inte.
Kollar på klockan
05.30
Fyyy vaaad tiiidigt!
Vänder ryggen mot sömnmarodören.
Då somnar hon före mig.
Kollar klockan igen
06.15
Somnar.
Vaknar av:
mamma jag är JÄTTEhungig!
Noah står bredvid sängen.
Kollar klockan
06.30
Får honom att lägga sig på andra sidan om mig.
Båda somnar en liten stund.
Vaknar av:
MAMMA nu är jag verkligen jätteHUNGRIG!
Wilda sover vidare som inget.
Börjar försiktigt lirka mig loss från det svettiga lilla frimärket jag hade på ryggen.
Då vaknar hon.
På fel sida!
Ja samma sida som hon somnat på, men tjurig som attan för att vi väckt henne.
Och visst det kan jag väl förstå så som hon höll på tidigt, så var hon väl skittrött nu.
Ner fixa frukost.
Äta.
Duscha. (nej ingen träning idag, tänkte försöka vila över helgen, för är det inte vaden, så är det foten och är det inte foten så är det knät, så vem vet hur högt det knallar uppåt)
Klä på oss.
Barnen väljer filmer till bilen.
Packa lite snacks (riskakor och äppeljuice, köper en chai tea till mig sen på starbucks)
Ladda film i bilen, Thumbelina.
Stanna till och köpa någon leksak till barnen att ha på flygplatsen medan vi väntar.
Kör enligt navigatorn.
Den tycker tydligen vi ska in i vad jag skulle kalla ghetto (finns säkert värre)
Väljer att köra ut på highway igen och strunta i navigatorn, det är ju eg bara i början jag behöver den.
Framma på flygplatsen parkerar vi på det för mig numera välkända stället P3. Kanon, där finns alltid platser och dit hittar jag. Då är klockan strax efter 11.
Tar tåget till terminalen.
Köper te.
Sätter oss och fikar och leker lite.
Ner till de riktiga väntarbänkarna där vi syns för de ankommande.
Då har planet precis landat och klockan är 12.
12.40 ca kommer de, så vi slapp vänta i över 2 timmar som vi gjorde när mina föräldrar kom.
Käka lunch.
Åka tåg.
Åka bil.
Självklart så kör jag ut åt fel håll och navigatorn navigerar oss till Elisabeth (tror jag ivf) och inte till 78:an som vi ville till. Men den var ju inställd på hem och dit kom vi trots allt.
Jag har ju lokalsinne -358.
Så navigatorn är ett måste när:
jag inte vet exakt vart jag ska
när jag ska åka där det är mycket bilar
när jag inte har en make bredvid mig som i sista stund hojtar att här ska vi svänga
när jag ska åka längre än vår garageinfart.
Men lite tycker jag ändå att jag lärt mig hitta.
Jag hittar till barnens preschool
Jag hittar till 4! mataffärer
Jag hittar till ett köpcentrum med många favoritaffärer
Jag hittar till närmsta mack
Så visst klarar jag mig!
Om inte annat så kan jag ju köra med navigatorn och så kanske jag får se ett nytt ställe som jag aldrig fått se annars.
Väl hemma ivf så blev det lite (läs mycket) prat.
Vi passade på att vara ute under tiden det var uppehåll.
Gick en sväng i området.
Pratade.
Barnen fick presenter, varsin fin tröja.
Jag fick present, ett mine glas.
D fick present som ännu är oöppnad, men jag anar att det är enn present väldigt lik min;)
Så nu börjar samlingen bli komplett. Med dricksglas ivf.
Pratade med D för ett tag sedan.
Stackarn landar ju runt 00.00 i Newark och sen ca timmen hem.
Hoppas bara att han kör föriktigt!
Nu är klockan snart 22.00 och jag ska passa på att sova.
Gästerna ska in till NYC och hälsa på den tjej och hennes pappa som Mrs F varit aupair åt och då behöver de skjuts.
Får se vad vi andra gör under tiden...
Havet hade ju inte varit fel, men det tycker visst vädret.
På söndag blir det NYC för oss allihop.
Mrs F och make fick 3 biljetter till FIlip och Fredriks liveshow så dit ska vi.
Eg fick de 4, men vi har ju ingen barnvakt så då fick det bli D som får ta hand om barnen.
Han har ju fått vara iväg på både det ena och det andra här, så då borde det ju vara min tur att få göra lite vuxensaker.
Eller vad säger ni?
D och barnen ska passa på att gå på bio under tiden.
Nähä!
Nu SOVA!

4 kommentarer:

mammamjuk sa...

skönt att dom är framme nu:)

Taina sa...

Vet inte hur det är med ert hur, men vårt är ju så himla lyhört! Så minsta tassande låter ju som elefantsteg!
Hoppas ni får en trevlig vistelse i NYC och jag tycker absolut det är DIN tur att komma ut!
Kramen!

Anonym sa...

Ett tips när du parkerar på Newark. Kör till Short term Parking Lot B(uteparkering) eller Lot C (garage) beroende på vilken terminal dina gäster kommer till. Då kan du/ni promenera in i byggnaden och slipper tåget. Mycket enklare med alla resväskor. Skyltningen är väldigt enkel att följa och jag har aldrig haft problem att hitta p-plats. Lycka till!
Har också hamnat i de mindre trevliga kvartererna i Newark och Elizabeth. Lås bildörrarna!

PS Låt gästerna ta tåget in till NYC...

mammigranten sa...

mammamjuk
ja visst är det ;)

Taina
Vårt hus är ju som tur var inte så lyhört. Man hör typ bara när det spolas vatten och så. Och som tur är har vi vårt sovrum på övervåningen i ena änden och gästrummet ligger på bottenplan i andra änden och har typ en vind över sig, så det är bra planerat. Men trägolvet uppe i hallen, trappen och nere är knarrigt...
Längtar verkligen tills i morgon och NYC, även om dag till på beachen inte hade varit fel det heller.

Anonym
Tåget är ju det bästa med flygplatsen ju ;) Barnen bara älskar det, så har man gott om tid, vilket jag typ alltid har så länge inte maken är med så hinner vi ju åka både fram och tillbaka ett par gånger innan gästerna kommer. Vilket uppskattas!
Sen är det ju det där med lokalsinnet...jag hittar ju till p3 ju.
Nyfiken på vem du är också..
Själklart fick gästerna ta tåget idag. Det enda är ju att såhär en lördag så går det inga tåg härifrån, utan vi fick skjutsa dem ca 35 min till närmsta station. Men det var ju någorlunda på väg mot havet ;)

Kram och trevlig mors dag!