onsdag 22 april 2009

Marley & me

D köpte Marley & me till mig igår.
Som tröst för att han åkte till Arkansa idag eller för att jag bad honom?
Kollade på den nu ikväll
och fy f-n vad jag lipade.
Vi har ju haft 2 hundar D och jag.
Chewie som flyttade hem till oss i september 2001, född i juli. Då bodde vi i Göteborg.
Och Frodo som flyttade hem till hos 2002, född i august. Och då bodde vi i Falun.
Chewie fick vi lämna bort dels på grund av flytt hit till USA, dels pga en ev. allergi hos Wilda. (vi vet att hon reagerar på katter, så vi ville inte riskera att flytta med honom hit och det sen visade sig att hon inte tålde honom). Sen hade han heller aldrig klarat stressen med att flyga, han är en väldigt känslig hund.
Nu bor han med sin nya matte, i Norge, och hennes hund sen innan, en 2 år äldre tik, Evita.
Frodo syns numera som en av alla stjärnor på himlen.
Ibland en stjärnklar kväll kan man till och med se att han blinkar till oss.
När Frodo var 1 ungefär så upptäckte vi att han började bli så slängig med sina bakben.
Han fick en annorlunda gångstil.
Så vi tog honom till en veterinär, som konstaterade enkel skrivet att hans knäskålar helt enkelt inte hade något som höll dem på plats.
Först blev det operation på ena knät.
Sen på andra knät.
Under ett års tid väntade vi på att det skulle bli bättre.
Men det syntes ingen förbättring.
Istället blev han mer ilsken, tålde inte att Noah (då nästan 2) kom i närheten. Och Noah gjorde aldrig något mot honom.
Pratade med veterinärerna igen.
De ville operera igen, med väldigt dåliga odds att det skulle bli bättre.
Pratade med en veterinär till som inte opererar själv.
Hon tyckte att vi först och främst skulle testa smärtstillande för att se om hans beteende blev bättre.
2 månader, men ingen förbättring.
Wilda var på g att vilja komma ut, beräknad till den 29 januari.
Och att ha en bebis liggande på golvet med en icke pålitlig hund fanns ju inte.
Tillsammans med veterinären så kom vi överrens om att det var bäst att låta honom få somna in.
Wilda föddes den 3 februari 2006 och Frodo somnade in den 16 februari.
Det är blande det jobbigaste jag gjort i hela mitt liv.
Jag ska inte förstöra filmen för er som vill se den, vet att den går på bio i Sverige just nu.
Men var beredda på att gråta floder...
Och mamma, inte ett ord om vare sig Frodo eller Chewie om ni ser filmen!

3 kommentarer:

VITA NYANSER sa...

Vad kul att du tittade in till mig. Vilket spännande äventyr att bo i USA! Jag var där i 3 månader som au-pair, i Atlanta, det var supervarmt.

Ha det bra!
Kram l-l

Jeanette sa...

Tjaba..Nu så kan du kolla vad din blogg är värd=)
Gå bara in på min sida och klicka på min värdering längst upp=)

Kram

Lina sa...

Jag har inte sett filmen, men läste boken för ett tag sedan, super!
Ska se filmen med, men jag väntar till den kommer på DVD...