måndag 23 mars 2009

Lite nytt!

Håll tummarna
och håll dem hårt!
För idag, om allt går som det ska så ska vi hämta "min" bil efter klockan 5.
Härligt!!!
D var förbi Noahs blivande skola i morse och registrerade honom.
Så i slutet av juli ska han dit och visa upp sig, mm.
9 september börjar han.
I lördags var vi på open house på ett learingcenter i närheten.
De hade plats för båda våra på tisdagar och torsdagar mellan 8.30-11.30 till en början.
Vilket är helt ok, för då kommer det ju troligen bli så att de vill dit mer, än om man kör in dem 5 dagar i veckan direkt och de (läs Wilda) inte vill dit på morgonen.
Sen kan vi om vi vill öka på timmarna de dagarna.
Det blir väl även att ha dem där under sommaren, dvs from 23 juni.
Men vi ska till Sverige en sväng i sommar med...
Men under tiden D jobbar så kan de ju lika väl vara där några timmar i veckan, så de inte tappar.
Sen kommer väl Wilda vara där de timmar som Noah är på kindergarten.
Båda behöver ju leka med andra barn och lära sig språket. Och det går ju mycket lättare då vi inte är med.
Noah frågade igår morse om det fanns plats på dagiset till dem.
D svarade: ja om 2 veckor.
Efter lite funderande frågade Noah: men vad får man för mat där?
D svarade: att till en början ska ni inte äta där, men om ni kommer göra det sen så är det mat som ni har med hemifrån.
Jaha, svarade Noah överlycklig.
Hans största bekymmer var tydligen att han iinte skulle gilla maten, inte att han inte kommer förstå vad de andra säger.
Han började genast när vi kom dit med att testa grejer, visst pappa var med hela tiden, men bara lite i bakgrunden.
Han ritade, han lekte med lera/deg, mm.
Sen gick han iväg själv och lekte med dinosaurier och bilar, bredvid andra barn.
Medan Wilda inte ville ta av sig jackan, inte ville gå in, inte ville rita, inte ville dega, inte ville..., inte ville...
Men sen efter ett tag då åkte jackan av.
Hon ritade lite om jag satt bredvid.
Hon kavlade lite om jag satt bredvid.
Men sen... då fick hon syn på ett rosa och lila slott som std på en hylla.
Det ville hon leka med.
Men jag sa att nej det kan jag ju inte ta ner, för jag jobbar ju inte här.
Jag förklarade för en av fröknarna vad jag menade och hur jag tänkte.
Och hon fattade direkt och försökte förklara för Wilda att hon minsann kunde ta ner det åt henne.
Wilda följde försiktigt med.
Slottet kom ner, med tillhörande låda med My little pony saker.
Sen följde hon med lite mindre försiktigt och satte sig och började leka.
Och där satt hon.
Ända tills det kom en liten kille och satte sig och började leka med slottet han med...
Wilda som är så vild och på sig i alla lägen hemma och i affärer mm.
Att hon kan bli så blyg och försiktig när det gäller dagis?
Det var ju likadant när vi skolade in dem på förskolan i Tranås.
Men det släpper väl det värsta sen.
Och tur är väl om hon inte blir riktigt så vild som hon kan vara hemma.
Då skrämmer hon väl inte slag på sina fröknar.
Haha!
Och just det, i morgon kommer troligen D kunna hämta sin bil.
Så äntligen ska vi väl kunna bli av med lånebilen vi haft alldeles för länge.
Tur är väl också att vi har en kanonförsäkring på den, då vi fick ett stenskott, ett stort ett på vindrutan i onsdags förra veckan!
Tur i oturen att vi inte fått hämta våra egna bilar än då!

5 kommentarer:

Trebarnmamman sa...

ÅÅÅ vad barnen kommer att tycka det är kul att vara där och leka och vad snabbt de kommer att lära sig språket!!!Jätte Härligt !!Skönt ochså för dig att ni får bilarna så du kan ge dig ut på egen upptäcktsfärd !!!!

Anonym sa...

Vad spännande med dagis och skola. Hoppas att de kommer trivas!

Anonym sa...

Nu händer det grejer må jag säga, var roligt med alltihopa för er!! Igår bokade vi äntligen :-) Jag ska skicka tiderna till dig. Men vi anländer den 29/5 iaf!!

Taina sa...

Det blir säkert jättebra när de väl har börjat. Vår Minsting var 4 när hon började på dagiset här. Det var ingen inskolning precis. Men jag tog det lugnt med henne och hon fick börja med några timmar i veckan. Hon kom fort in sig och idag är hon lika sprallig där som hemma och hennes språk! Det utvecklades med raketfart när hon väl började. De kallar henne för Pippi Longstocking ibland ;)

SweFlo sa...

Jag vet inet hur det är i NJ, men här i Florida betalar staten för en ny vindruta om man har spricka eller stenskott, pga att det anses farligt för allmänheten att köra med skadad ruta. Så när min fick en spricka var det bara att ringa, de kom tom hem till mig och fixade, och inget gick på försäkringen, helt gratis!

Jag tror dock att detta bara gäller för Florida och en handfull andra stater, men värt att kolla kanske?