fredag 19 december 2008

Recept

Kolapraliner (eg skulle det vara kolapraliner med espressosmak, men det gillar ju varken jag eller barnen, så gör som ni känner)
ca 20st (men gör fler, jag lovar att ni ångrar er annars, dubbla dock inte kolan utan gör i 2 omgångar, men pensla kan ni ju göra)

1½dl vispgrädde
½dl strösocker
½dl ljus sirap
½dl krossade espressobönor (jag tog en uns kanel istället)

ca 150 g mörk choklad (dubbla det och pensla fler när du ändå är igång)
chokladbönor, silverkulor eller annat passande som dekoration
ca 20 ischokladformar

Koka upp grädde, socker och sirap i en tjockbottnad kastrull. Låt koka till en tjock kolakräm, låt svalna.
Bryt under tiden chokladen i mindre bitar och smält i en skål över sjudande vattenbad, eller i mikron. Pensla insidan i alla formar med den smälta chokladen. Ställ formarna kallt så att chokladen stelnar. Pensla ytterligare en gångmed smältchoklad.Tips! pensla hälften och ställ kallt, pensla resten, så när du är klar är det bara att ställa dem kallt och ta fram de andra och kör andra omgången, så slipper du vänta. Ställ dem kallt! Cholkaden som är kvar ska användas till locken.

Blanda ner de krossade espressobönorna i den kalla kolakrämen. Lägg krämen i en spritspåse och fyll formar till drygt hälften.
Smält eller värm chokladen i skålen på nytt och bred med en sked eller pensel ut choklad som ett lock. Dekorera.
Låt stelna i kylen, men förvara sen svalt.

Varning! Livsfarligt för chokladälskare!

3 kommentarer:

mammamjuk sa...

tack, skulle just fråga om receptet

elin sa...

Å det låter gott! Fast som vanligt knäck nästan.. och lite choklad runt! Får se om jag orkar med chokladmomentet! :)

Men tack så mycket ändå!!

Anonym sa...

Och jag som just läste de andra inläggen i min rss-läsare satt just och muttrade, "men hon kan väl inte låta bli att lägga in receptet", och se, där kom ett inlägg till med recept och allt! Måste nog prova detta, det lät väldigt smaskigt!