måndag 10 november 2008

Bilder i mängder

Helgen har varit helt underbart kul! Lördagen var ju härlig med kärt besök, shopping och god mat och sällskap. Började shoppingen med forma rum då både vi och gästerna hade presentkort där. Vi shoppade en hel del, men det finns fortfarande lite kvar att handla för. Bilden nedan: överts till vä: 2 grytlappar till jul, under dem: 2 julkökshanddukar, ovan till hö: bordslöpare till vardagsrumsbordet till jul och julgranspynt (eller var de nu hamnar).

Sedan blev även den här fina gratängform/skål inhandlad, D valde färgen. Så härlig, tänk en smarrig lasagne eller en varm sallad eller något sådant i den. Mums!
En stor pajform köpte vi också, går nog 1½recept för att fylla den, men så underbar och finare än den från Lagerhaus 1999.


Här är barnens Fars dagspresenter till D. Så fina tycker jag. tagna ute på förskolan. Väldigt ovanligt att Wilda tittar in i kameran för en okänd person, Noah ser normal ut på kortet, vilket också är ovanligt, han är bra på att göra en konstig min eller överdriva sitt leende. Men här är det 2 lyckade foton på mina underbara barn, i deras favoritfärger. (vi har inte påverkat dem även om vi gillar både blått och rosa)
Nedan kommer 3 kort som jag gjorde i lördags förmiddag. Snacka om att vara ute i sista minuten, både med fars dagskorten och kusinens, då kalaset skulle ju vara på söndagen, men då Maja hade feber i lördags kände väl jag att vi inte var så sugna på att riskera att få en ny smitta nu när vi (jag mest och Wilda som är snuvig fortfarande) håller på att bli friska. Noah klarade sig denna gången, och D som ska till USA i morgon var väl inte heller så sugen på feber. Så vi fick hoppa över kalaset denna gången, synd men det kommer ju fler tillfällen. Kortet är ju gjort och presenten inslagen.
SEn är det kortet till min pappa och till svärfar som syns.




Såhär såg barnen ut när vi skulle fira svärfar på pensionat Ekliden. Jättegod buffé! Jag var sååå mätt så jag ville knappt äta något mer resten av dagen, men man vet ju att någon kvällsmat måste man ju få i sig för att inte må dåligt dagen efter.
Noah tog själv fram sin slips och sa att han ville ha, då ville Wilda också ha en, vilket hon inte har, så det fick bli hennes fina halsband som hon fick i doppresent från Line, Mattias och Alfred. De var så fina och det var många som log åt dem. Alltid kul när de charmar andra och visar sin bästa sida, åtminstone gjorde ju Noah det, Wilda gallskrek då hon var tvungen att tvätta hakan efter efterrätten. Men men...


Här har jag att göra. Sista boken i serien om Eragon. Har inte börjat än, D har läst den. Över 700 sidor fanatsy, på ENGELSKA. Bra övning förvisso, men när ska jag hitta tiden??? Jaja, det hinns säkert med, har ju inte bråttom nu när D redan läst den, så jag slipper ju stressa och det är ju skönt.Men jag måste hitta tid, för jag längta efter att få börja läsa, dricka lite te, tända i braskaminen och krypa upp i soffan med en filt och bara njuta av god läsning. Mmmmm
Bakade en efterrätt till lördagens middag, tycker att Strandbarens efterrätter är lite torftiga, så det blev en Pepparkakscheesecake från boken Vinterns Söta, syns i mitten på bilden nedan. Riktigt god, men mäktig.Till höger på bilden syns en annan härlig bok med roliga tårtor, har hämtat inspiration därifrån till några tårtor jag gjort, sen har jag även bakat en del från den. Lite amerikainspirerat så det passar ju bra. Boken till vänster är jättehärlig, men ska man göra något så måste det vara planerat för det är alltid något i som man inte har hemma tycker jag.

Ser ni det där orangea på bilden? Snart, snart är den ett minne blott. Ska bli sååååååå skönt!

Idag har mina föräldrar varit här på 11-kaffe. Fick bjuda på lite Fars dagsfika. Rester förvisso, men lika gott för det! Pepparkakscheesecaken syns på bilden, mycket kvar trots att vi var 4 som åt i lördags och D somtog en bit igår. Pappas paket och kort syns också på bilden. I paketet var det 2 likadana kort, fast mindre, som de som D fick, men i magnetramar. Precis som svärfar fick i sitt paket.
Här i Tranås regnar det för fullt, ibland blåser det även i rejält, så det blir nog en brasa och lite sagor i soffan med barnen. Ska ju inte ha något besök idag så då gör det ju inget om det är så varmt som jag vill ha det hemma. så slipper jag ju tjock tröja och raggare.
I morgon är det förskola för barnen, föräldramöte på kvällen och sen är det bara 10 dagar kvar tills D kommer hem. Har fått klagomål på mitt eviga gnäll om att jag saknar honom och att jag tycker det är jobbigt här hemma utan min man, men jag gör det och jag tycker det! Konstigt vore väl annars? Jag menar om jag tyckte livet var underbart och att det går som dans på rosor när min man inte är hemma. Jag ska ju sakna honom och tycka att det är tufft utan honom annars så skulle ju något vara fel, eller???

2 kommentarer:

Anonym sa...

Oj så mycket fina bilder! Både de på barnen och på shoppingen!

hanna sa...

Vilka fina saker ni shoppade å jättesöta kort på barnen.

Kul med mycket bilder!!

Tack för inbjudan,
vi ska bara kolla almanackan...sen hör vi av oss :)
Men det borde va lugnt,
för det är min barnlediga helg ju.

Kramar