lördag 22 oktober 2011

Mycket ska man vara med om...

Denna lördag har varit en mycket bra dag, sånär som på en grej som hände nu ikväll som kommer reta gallfeber på mig ett bra tag.
Men jag börjar från början.
I morse började jag att baka tårtbottnar, maken fyller ju år i morgon.
Det gick jättebra, saftiga och fina.
Sedan åkte Wilda och jag till hennes fotbollsträning/match.
Hon var som en raket på planen och gjorde 10 av lagets 12 mål i matchen.
De vann med 12-4.
Noah och Daniel åkte på Noahs hockeyträning, dags att träna inför riktiga matcher.
När Wildas fotboll var slut så var det dags för Noah och hans åldersgrupp att spela.
(Han blev för övrigt försvarsspelare i laget, inget oväntat.
Och han gjorde ett riktigt bra jobb, bara en som kom förbi honom och då spelar de tillsammans med 8 och 9-åringar med.)
Wilda och jag stannade och tittade en stund på Noah och åkte sedan hem och gjorde klart tårtan.
Choklad/banan/caramel smak.
Blev rätt nöjd.
Får se hur den smakar i morgon.
När Daniel och Noah kom hem blev det lucnh och sedan lördagsgodis för de 2 små.
Vid 5 var vi bortbjudna på middag hos S & S.
Jättekul med god mat och trevligt sällskap.
Och barn som leker bra trots ålderskillnad.
Men sedan, på hemvägen händer det som mindre trevligt.
Där kör jag i lugn och ro framförallt laglydigt.
(för vem vill krocka med en hjort eller onykter amerikan?)
Barnen undrar varför jag ändrar ljuset på strålkastarna när vi möter bilar.
Så när det är mörkt visar jag dem skillnaden mellan helljus och halvljus.
Vi har även lampan i taket bak hos barnen tänd då de ska hållas vakna på hemvägen.
Sedan inser jag att bilen bakom ligger liiiite väl nära och börjar fundera på varför.
Då kör han igång blåljuset.
Shit!
En polisbil.
Jag vet att jag höll hastighetsgränsen.
Han vill se licens och registration.
Visar detta.
Han ville "bara veta att vi var OK".
Han frågade varför lampan var tänd bak, för barnen ska hållas vakna på hemvägen svarar jag.
Vart är ni på väg och vart har ni varit?
Hem och från vänner.
Har du några anmärkningar på ditt körkort?
Nej.
Antar att han blev fundersam på om jag var en trött förare då lampan inne var tänd, men när han såg mig med min jättemage och fick svaret att barnen bak inte fick somna så insåg han nog att inget var knasigt med oss.
Så det var helt enkelt bara att köra hem.
.
Enda gången jag blivit stoppad innan var när jag var på väg från Falun till jobbet i Borlänge.
Då var klockan 5 på morgonen och jag var i vecka 30 med Noah.
Fick blåsa.
Ältade det rätt länge med, för vad gjorde de ute så tidigt en tisdagsmorgon?
.
Frågan är:
Kommer jag våga ha lampan tänd bak hos barnen i fortsättningen?
Så kul¨är det ju inte att bli stoppad av polisen.
.
Ytterligare en fråga är:
Varför blir engelskan så mycket sämre när man ska prata med en polis?

Inga kommentarer: