fredag 10 december 2010

Klart!

Ja inte julklapparna, men väl ett kontrakt.
Woho!
Vi har, idag på morgonen, skrivit kontrakt på ett hus.
Vi ska hyra ytterligare 2 år.
Har vi tur vill hon sälja till oss framöver, men det verkar väl inte riktigt så.
Inte just nu i varje fall.
.
Som det ser ut nu så flyttar vi till första februari, men har vi tur så kanske vi kan flytta innan.
.
Ägarna här vill verkligen pressa ur minsta penny, men i vårt kontrakt står inget om att vi ska ge mäklare tillgång till huset på kort info.
Dvs vi behöver inte gå med på att de ringer dagen, eller timmar innan de vill visa.
Larmet kommer stå på när vi inte är hemma.
Huset kommer vara både "ostädat" och fullt med flyttkartonger.
Så på söndag, när ägarnas mäklare kommer hit så ska vi försöka prata med dem om att de borde vara enklare om vi kunde få flytta tidigare.
Ägarna har nämligen varit väldigt trevliga under vår tid här, men nu när vi ska flytta och de riskerar att få ett tomt hus, som kanske inte blir sålt snabbt så har de väl fått lite panik.
De erbjöd ju oss att stanna här skolåret ut, men med 330 dagars notice om att vi skulle behöva flytta.
30 dagar är inte mycket i det läget.
Men det vore ju smidigt för dem, då skulle de ju få in sina pengar.
Ja ja nog om det.
.
.
I morgon frissan för Noah och mig.
Sedan simskola för båda barnen.
Kalas på eftermiddagen för Wilda.
.
Söndag kommer mäklarna för att kolla att inget ändrats i huset.
Ja just det glömde, ägarna frågade om vi ville köpa kyl/frys, tvättmaskin och torktumlaren.
Men nej tack, de är av billigaste billiga på Sears.
Och därmed inte av bästa kvalitet.
De sattes in i detta huset då vi flyttade in bara för at ägarna flyttat med de som var här innan.
Snåla är väl det minsta man kan säga!
.
I vilket fall, på söndag eftermiddag blir det äkta svensk fika med 7 sorters kakor, kaffe, te och glögg.
Gäster: ett gäng amerikanska familjer.
.
.
.
Igår var jag på årets party med MOMS club.
Vi hade jättekul!
Massa god mat och efterrätter.
Mycket skratt, vin och prat.
Ornament exchange!
Jag cyklade dit och hem.
Lite bökigt med ett stort fat med små stjärnor i pumpernickel bröd med philadepihaost blandat med riven parmesan och sen en liten slice asien pears på toppen.
Men det gick.
De var mest impade över att jag cyklat dit med klackskor.
Som sagt, kul var det!
.
.
.
Jag börjar närma mig slutet på julklappsjakten också.
Känns riktigt skönt!
:
I övrigt så har barnen nedräkning till mormor och morfar kommer hit.
Inte många dagar kvar nu!
Längtar!
.
.
.
Och jo förresten, jag gjorde glögg förra helgen.
När vi var i Sverige så köpte vi med glögg på flygplatsen.
En med saffran och en med cognac.
Så nu när jag gjorde glögg så testade jag vit glögg med saffran och röd glögg med whiskey.
Båda blev jättegoda!
Wildas ena fröken, som bott i Tyskland, frågade om vi drack glögg i Sverige med. Hon hade gillat den tyska varianten.
Så jag berättade att jag gjort egen och då ville hon ha receptet.
Så jag gav recept och en flaska av vardera till henne.
Alltid bra att veta hur det ska smaka när man ska göra eget.
Hon gillade det skarpt!
.
Det gjorde även de andra fröknarna, så de skrev av receptet de med.
Kul va?

4 kommentarer:

Saltistjejen sa...

GRATTIS!!!
Å vad skönt att slippa den pressen!

Mrs F sa...

Åh va skönt!!

Största kramen!

tinna sa...

Gud vad skönt för er!!

Spännande med egen glögg, jag har knappt druckit nån glögg alls i år, vet inte vad som tagit åt mig...

Gun-Marie sa...

SKÖNT! att husbekymren löst sej. Vi har också nedräkning här. Ses snart. Vi längtar! Kram mamma