söndag 26 september 2010

Jag svarar här istället

Det blev för stort för kommentatorsfältet ;)
Ann-Marie
Åh vad kul med frågor!
Jag menade eg inte er läsare, men vissa där hemma har nästan som ett krav att jag ska blogga så de får läsa om vad som händer, men sen undrar de aldrig något om hur vi har det utöver det.
Men jag svarar gärna på frågor, ingen kan nog vara för närgången.

Daniel jobbar massor. Han sticker till jobbet runt 7.30 och kommer hem någon gång mellan 17.30 och 19, beroende på trafiken och om något/någon dyker upp på jobbet när han ska åka.
Så i veckorna är det jag som sköter allt vad gäller hus och barn.
Skolan är kommunal, finns privatskolor i området, men det finns ju ingen anledning att ha barnen där när de kommunala är så bra som de är. Ligger bland alla i toppen i NJ.
Det enda vi har som barnen gör genom skolan är Noahs extra matte. Det är som en extra matteläxa varje vecka.
Annars är det mesta genom gymmet för dem, som dansen, gymnastiken och simskolan.
Sedan har Noah fotbollen genom townshipets "klubb". De har allt från fotboll, football, basket, tennis, lacrosse, softball, baseball till cheerleading.

Husletandet går sakta framåt. Vi måste fixa ett blankolån i Sverige till handpenningen. Bankerna är försiktiga med att låna ut pengar nu förtiden, och särskilt som vi är här på visum. Men vi har ett hus vi är intresserade av extra mycket. Ligger liiite högt ännu dock, men de har sänkt priset så kanske man kan bjuda lägre.
Men sen är det ju så att vi har tom jan på kontaktet på det vi bor i nu, och en normal husaffär tar mellan 30-60 dagar, sen kan vi flytta in, och då skulle vi ju fortfarande vara tvugna att betala för detta. Och det kan bli riktigt dyrt. Vi betalar nämligen $3900 i månaden för det. Men det skulle ju se annorlunda ut nu om vi skulle hyra, kanske $2500 för samma hus. De som äger huset vill ha $900000 för det.
Vi kan köpa för runt $500000.
Vi betalar inget för Noahs skola, men Wildas dagis kostar $375 per månad för 5 förmiddagar.
Jag brukar köpa ekologisk fläskfilé och den är lite dyrare, så runt $12/kg.
Barnens engelska går det jättebra med. De har bra uttal och kan ibland ord som varken jag eller maken kan, inga dåliga än så länge. De börjar låta mer som amerikaner än svenskar. Vilket är bra. Noah är bättre än Wilda på att hålla isär språken. Han blandar väldigt sällan sina meningar. Däremot leker de på engelska med varandra, det är bara när de bråkar som de pratar svenska.
företaget hjälpte till en hel del.
De betalade packningen och frakten av våra grejer, betalde vårt boende här första 6 månaderna och hjälpte till och betalade en mäklare för att vi skulle hitta ett hus att hyra. Allt var med i kontraktet och är skattat för ;)
Daniel jobbar i NJ, i Piscataway. Ca 30 min bort om det inte är mycket trafik.
NYC är cirka timmen bort, beror också på trafiken. Men åker man en helg så stämmer timmen.
Har inte så stor koll på km avståndet, smidigare med tiden.
Vi handlar det mesta av våra kläder i en stad här nära oss, de har nämligen en outlet med märken som Calvin Klein, Polo Ralph L, Tommy Hilfiger, Nike och sedan några bra barnbutiker och en JÄTTEbra skoaffär. Men sedan blir det i lite andra butiker också. Jag älskar att shoppa i en mall, så det händer det med. Men det är roligare utan gnälliga barn och make.
Får erkänna att det är nästan ett år sedan jag var i NYC sist...
Noah har verkligen lunch 10.47, då har en från klassen redan runt 9 rapporterat hur många som ska köpa lunch och vad, så vid 10.47 är deras mat klar. Sedan har de lunch i 30 min och rast i 30 min.
Det finns färsk jäst men den är ofta rätt dålig även om inte bäst före datumet är passerat. Och sen är den dyr, runt $1,5 för ett paket och jag har bara hittat det i en affär. Så det blir mestadels torrjäst. Svensk sådan för vikten är olika på en svensk och en amerikans och då slipper jag ju väga och greja.
Vi får betala för barnens sjukvård, men inte så mycket.
Vi har en försäkring via Daniels jobb för hela familjen. Alla på företaget har likadan. Företaget betalar runt $1200 per person per månad, sedan betalar Daniel $200 till vårt varje månad av sin lön. Dessa 200 sätts in på ett konto, som vi sedan kan betala all sjukvård med. Använder man inte de pengarna kan man varje år ta ut en del av dem i vanliga pengar.
Men som ett tändläkarbesök för barnen går på ca $50 per barn som vi betalar.

Tack så mycket för frågorna!
Kram

3 kommentarer:

Brysselkakan sa...

Har just hittat hit och strö läst lite här och där på din blogg.
Lite kul att ni tidigare verkar ha bott på olika ställen i Småland, vi har , innan vi hamnade i Järna (utanför Södertälje) och senare nu då Bryssel bott flera år i Eksjö (maken är från de trakterna) och utanför Växjö.

Kikar nog in här igen!

Ann-Marie sa...

Hej igen,

Tack för ditt svar, det är verkligen jätteintressant att jämföra priser. Nu kommer nya frågor; Går svenska banker med på att låna ut när man inte är/bor i Sverige? Måste man vara amerikansk medborgare för att få låna av amerikanska banker? Hur stort är huset ni tittat på? Fattar jag rätt att ni betalar $ 3900/månad i hyra för huset ni bor i nu? i så fall är det ju otroligt mycket pengar som ska ut varje månad. Jag tycker att dagisavgiften också låter dyr, men nu är det så längesedan mina barn gick på dagis, så jag vet faktiskt inte vad en snittkostnad är per månad. Fläskfilén är det ju ganska bra pris på, men vår ICA-butik hade extrapris just i veckan som var, och då kostade den 69 kronor/kg, men då är den inte ekologisk, det har jag faktiskt aldrig sett att det finns! Den färska jästen är ju svindyr, det är tur att det finns torrjäst. Att gå ut och shoppa är alltid roligt, men det är som du säger; bäst att gå ensam, då kan man gå i sin egen takt och titta på det man vill. Får du aldrig tråkigt när barnen är iväg på dagarna? eller passar du på och åker och handlar när de är borta, fast sen har du ju din träning också.

Sista frågan; Vad har ni för väder just nu?

Kram

mammigranten sa...

Brysselkakan
Välkommen hit!

Ann-Marie
Jag vet inte riktigt hur det är med svenska banker, om delånar ut till 100%, men vi hoppas på att få låna en liten del till den stora kontantinsatsen de kräver här.
Vi har fått lånelöfte från en bank här.
Huset vi bor i nu är dyrt, men det var så läget var i området för 2 år sedan, och då prutade vi ändå ner det med $600.
I sverige betalade vi 22oo för 15 timmar på dagis. Här går hon 12,5 timme. Men jag tycker inte avgiften här är så dyr, vi får så mycket mer för det.
Jag får aldrig tråkigt, jag kan sakna barnen (och Daniel), men tråkigt har jag inte. Det finns alltid något att göra. Förutom träningen så har jag ju två andra hobbies, göra kort och smycken. Så jag har att göra. Ibland träffar jag även andra mammor när barnen är på dagis, fixar naglarna, möts över en te/kaffe. Jag läser mycket, vilket är svårt med barnen hemma, jag har nämligen svårt att bara stänga ute ljud, så till slut blir det så att jag slutar läsa och bara njuter av att lyssna på 2 lekande barn.
Så nej aldrig tråkigt.
Idag är det 14 grader och regn.
Kram