tisdag 27 juli 2010

Nu är det dags!

Att skriva lite om träning.
Så för er som inte är intresserade så kan ni sluta läsa nu!
Eller så kanske ni finner lusten att göra ett träningspass själva om ni läser.
Men det är på egen risk ;)
.
I senaste numret av Women´s Health så fanns det en liten liten ruta med ett "intervall" pass.
Detta, tänkte jag, måste testas.
Själva rubriken var:
Fatblasting cardio
Först skulle man eg köra en variant av idioten*
Sedan skulle man köra 20 min intervall genom att springa (ute eller på löpband), cykla, gå eller använda en elliptical maskin.
Jag valde löpbandet, oväntat va?
Såhär var det uppdelat:
  • 0-2 min lätt 4 av 10 max
  • 2-4 min medel 5 av 10
  • 4-5 min tuff 8 av 10
  • 5-7 min lätt 4 av 10
  • 7-9 min medel 6 av 10
  • 9-10 min tuff 8 av 10
  • 10-13 min lätt 4 av 10
  • 13-15 min medel 6 av 10
  • 15-16 min tuff 8 av 10
  • 16-20 min lätt 3 av 10

.

Jag gjorde det smidigt för mig och omvandlade siffrorna till mph istället.
Så lätt blev 4 mph, dvs rask promenad och tuff blev 8mph dvs en riktig rush.

Idag fixade jag dock att öka på med 2 mph per del så det blev som lägst ca milen/timme tempo och som högst 16km/timme tempo.

Jobbigt men skönt efteråt..

Varvade ner med 20 min rask promenad.

Och avslutade med 120 studsningar med en 5kg medicinboll.

Bra mot stresskänningar i knoppen!

*Idioten är när man mäter upp en sträcka på tex 50m som man sedan springer fram och tillbaka, i artikeln skulle man rusa fram och gå tillbaka. Man gör detta kanske 10-15 gånger och efteråt känner man sig som en idiot som gjort det ;)

4 kommentarer:

Anne sa...

Det låter riktigt svettigt OCH skönt efteråt. Lätt, medel, tufft alltså. Det där med intervaller borde jag också börja mer med, om inte annat så för att spara tid...
Förresten, jag såg nyss på amazon att Jillian Michaela kommer ut med en ny dvd i september. Det är en dvd med kettleball-träning. Jag har aldrig tränat med kettleball förut men såg några reklamklipp från denna dvd och blev lite nyfiken. Har du tränat med kettleball? Kanske du skrivit om det i så fall, men jag kan inte komma ihåg det nu på rak arm.
KRAMAR!

mammigranten sa...

Japp jättesvettigt och jätteskönt!
Intervaller är verkligen något jag gillar, man lär sig öka sitt tempo på ett bra och "lugnt" sätt.
Ska genast kolla in ny6a dvd med Jillian. Jag har en kettlebell på 5 pounds och till den hörde en dvd på ca 30 min, men med en ytterst irriterande instruktör.
Så Jillian kan ju helt klart vara bättre!
Kramar tbx

Gun-Marie sa...

hej Malin! Kul att DU börjat köra idioten. Det var ju inte precis den populäraste grejen vi körde med på bandyträningen!!! Var det Wilda som skrivit under Noahs hälsning? Tror att jag kände igen stavningen:) Kram mamma

mammigranten sa...

Nej mamma jag har inte börjat köra idioten igen, men i artikeln sås kulle man börja med det.
Jag kör 2 omgångar med intervallprogrammet iställe.
Kram