söndag 7 februari 2010

Puh!!!

Wilda med sina presenter.
På preschool får man en födelsedagskrona.
Wilda fick hålla flaggan när de sjöng.
Cupcakesen som Wilda valde själv och bjöd alla på preschool.
Noah med knasigt icke-Lego.
Ska dock funka med riktigt lego.
Noahs klassrum
Center på G med matte, raz-kids (läsning via internet), Valentine-pyssel och lite ritande.
Resten av klassrummet.
Lägg märke till iglon i högra hörnet. Den är gjord av mjölkförpackningar.
Här sjunger de en egen Happy Birthday variant för Noah.
Noahs cupcakes. Blå så klart.
Noah, star of the week berättar om sig.
.
.
.
Firandet i skolorna gick jättebra.
Cupcakesen var mycket uppskattade.
Det var kul att se Noah i hans klass och träffa alla klasskompisar.
Men lite stressad var jag.
Dels för att hinna ed och baka och städa.
Men mest för att det skulle komma en Winter Storm hit.
Varningen kom redan i onsdags, att på fredag kl. 6pm skulle det börja snöa här och så skulle det hålla på till lördag kl.7 pm.
Det skulle komma uppemot 18inches, dvs nästan halvmetern.
Så i onsdags på preschool var det några mammor som frågade hur vi skulle göra med kalaset.
Jag sa att vi kör så länge jag inte ringer och säger annat.
Torsdag var det likadant, men andra mammor.
På fredagen bakade jag för fullt.
Hallongrottor
Kanelbullar
Kolakakor
Chokladbollar
Allt nötfritt då en av tjejerna som skulle komma är nötallergiker.
.
Sen städades det här hemma.
.
Det ringde fler och frågade om kalaset skulle bli av.
.
Varningen ändrades med både tid och mängd.
8pm sa det nu.
Och 6-12 inches.
Klockan 9 fredag kväll hade det fortfarande inte kommit någon snö.
När vi gick och la oss vid 11 så hade det börjat duna lite ute, inte mycket alls.
På morgonen vid halv 7 kom första plogbilen och rensade på gatan.
Vi åt frukost, sedan åkte Daniel och hämtade tårtorna.
Jag gick ut och skottade, tog en timme.
På vissa ställen var det runt decimetern, på andra runt halvmetern.
Det var ju sån där lätt snö som blåser iväg och samlas på bästa plats.
Fler ringde och jag sa att kalaset var på, vägen till Flemington var ju snöröjd.
Men några sa att de inte kunde komma pga att maken inte hade snöröjt deras garageinfart.
Vi erbjöd oss att hämta, men icke.
Så från att det skulle varit 17 barn så blev de 9.
2 kommer på tisdag, en skickar med Noahs paket till skolan.
En hörde inte ens av sig alls igår.
Men men, kul hade vi!! och det är ju viktigast.
Dukningen!
Ballonger!
Fika!
De flesta vågade sig inte på att testa först, men när de såg Noah och Wilda vräka i sig så vågade de testa de med.
Kalaset började 11.
Så vid 11.30 blev det fika.
Sedan fick de pyssla lite.
Pojkarna målade varsin bil i trä.
Flickorna målade varsin fotoram, prinsessvariant och gjorde halsband.
Iom att det skiljer lite i ålder så är ju pojkarna mer noggranna med sitt målande, så det tog ju längre tid.
Flickorna målade lite och sen gjorde de halsbandet.
Jag hade ju köpt tillräckligt många så de kunde göra till sina mammor med.
Enkla var de så de kunde göra allt själva, utom knuten.
Efter pysslet blev det en massa lek, bus och stoj.
Men inget gick ju sönder ;) så vi gick med på det mesta.
Presenterna!
Sen var det dags för tårta!
När Daniel hämtade dem på Walmart sa de att de gjort ett litet misstag med Wildas tårta.
Stort skulle jag kalla det.
Istället för att göra tårtan med en 15 personersbotten gjorde de den med en 30! pers botten!!!
Men vi fick samma pris.
Wildas
Vaniljbotten med jorgubbsfyllning.
Askungen så klart!
Noahs Transformers tårta blev rätt ivf, för 15 pers.
Chokladbotten med kolafyllning.
Helt klart den bästa av de båda.
Och nu har vi massa tårta kvar, det mest i frysen i portionspåsar.
Vi avslutade kalaset med fiskdamm!
Tack Anne för tipset!
Så uppskattat av både barn och föräldrar.
.
.
.
Så även om många inte kunde komma så hade vi superkul!
3 mammor stannade och vi hade chansen att prata massor.
.
Efter kalaset blev det ut i snön!
.
Vi hann med ett långt och trevligt samtal med Mrs F och make igårkväll med. Höll dem vakna till efter midnatt.
Men roligt att se dem och prata med dem!!!
.
Nu är jag lagom seg.
Känner av Wildas förkylning.
Ja hon började ju hosta och snora i torsdags.
Så när jag hämtade henne i fredags sa hennes fröken att hon varit så rödrosig så de känt efter om hon hade feber, vilket hon inte hade, men narig om kinderna var hon.
Men hostan och snuvan gjorde mig lite skräckslagen, men den blev bättre över natten mellan fredag och lördag.
Jag, jag fick ont i halsen igårkväll.
Gick och la mig vid 9 och vaknade 9.
Men jag känner mig inte helt 100 idag.
.
Men ut i snön och solen ska vi.
7 minus och strålande solsken+ snö= en jättebra kombination!!!

4 kommentarer:

Gun-Marie sa...

Hej hej! Vilket underbart kalas barnen fick och VILKA TÅRTOR! Inget fel på resten heller vill jag verkligen säga. Det här kalaset kommer dom nog ihåg LÄNGE tror jag. Synd att vi inte kunde vara där och smygtitta lite. Kram mamma

Mrs F sa...

Oj, oj vilka läckra bilder. Behöver jag säga att det var två öppna munnar o fyra stora ögon som hängde över axeln på mig för att titta på tårtorna o cupcakesen:-) "Såna vill vi oxå ha mamma!" Vad fint de har i sina klassrum! Tack för pratet igår, vi ser fram emot påsken!! Kram

anna of sweden sa...

Så många fina bilder. Tack för att jag fick var med på ett hörn.

Grattis till födelsedagsbarnen och mamman så här i efterskott!

Anne sa...

Ååååh, vilket underbart kalas. Synd man inte är 5 år igen (eller nåt sånt), det där kalaset hade ju varit helt underbart att gå på. Vad mycket fint ni fixat, ser jätteinbjudande ut och supertrevligt. Kanske bara bra att mindre barn och vuxna kom, så att de som var på plats bättre kunde umgås med barnen (och de vuxna med er).
Vad roligt bi körde med fiskdamm och att det uppskattades! Så fint med fiskdammstyget, med fiskar på och allt.
Det där kalaset blev ju så fint, det där gjorde ni bra mamma M och pappa D :)