måndag 1 juni 2009

NYC

Igår rullade vi in till NYC allihop.
Var väl inne famåt 11-tiden.
Att hitta parkering för den stora bilen är ju inte det lättaste, men till slut så. (och billigt blev det med, bara 40 dollar för hela dagen, så den gäller det att komma ihåg tills nästa gång det behövs stor bil till stan)
Mrs F med make ville upp i Rockefeller, där har ju vi redan varit. Så efter parkering tog vi sällskap dit och sen gav vi oss av för att fika under tiden. Tar ju längre tid att fika med barn...
Tänkte först att vi skulle fikat nedanför Top of the Rock, men det var riktigt dyrt, men största anledningen var att för oss som inte ville bruncha så fanns det bara höga barstolar. Tänk er Wilda på en sån...eller inte. Hon akn ju inte ens sitta still på en vanlig stol, än mindre på en högbarstol som går att snurra.
Istället gick vi till det för oss nu välkända Starbucks på Barnes & Noble, bokaffären.
Jag tror att hon vi handlade av fick sig dagens goda skratt efter att vi betalat och gått.
För vi skulle ha
Pizza Pretzel (till barnen att dela, middagen skulle ju bli sen)
hm vad mer....
Chocolate chunk cookie (till Noah)
ännu mera funderande på vad var det vi bestämt när vi stod i kön
Vanilla cupcake (till Wilda, som vanligt åt hon bara det vita)
Åh så var det D som inte hade bestämt sig...
Oreocheesecake fick det bli.
Jag hade däremot bestämt mig direkt.
En strawberry Manilow att dricka, rosa.
Och en neo.....någonting cheesecake (jordgubbscheesecake, men den hade ett finare namn)
Första gången någonsin som jag åt upp ett helt bakverk, nästan själv (övriga familjen ville ju smaka)
Men vilken sockerchock jag fick sen...huga!
Barnen drack chokladmjölk.
Så får vi veta priset, vilket är helt ok.
Jag funderar på hur länge jag ska vänta tills jag säger något, om nu inte maken själv kommer på vad som fattas.
Han kommer inte på det själv, men jag får nog säga till honom 3 gånger:
SKA DU INTE HA EN LATTE OCKSÅ???
Tala om brist-på-kaffe-koma när han inte ens kommer ihåg att beställa det.
Efter fikat var S och M klara med sitt utsiktsbesök.
De gick till Svenska Kyrkan och fikade där, så vi gick dit för att möta upp dem.
Det började dra ihop sig lite med tiden och de som känner mig väl vet att jag gärna är en person som är i god tid.
Men igår hade jag ingen klocka på mig så då var jag mindre stressad än vanligt.
D och barnen skulle gå på bio, UP i 3-D som skulle börja 13.55.
Vi andra var tvugna att vara i Martha Stewarts studio på 26:e senast 14.00
Tunnelbana för oss och det långa benet före för D och Noah, Wilda åkte vagn.
Den tunnelbanestation S tittat ut var stängd, så det blev att hasta vidare. Station 3 som vi kom till var rätt. Då var klockan 13.45!
Men som tur var så gick denna till 28:e också, vi som trodde vi skulle vara tvugna att springa från 34:e till 26:e, men nu blev det ju mycket bättre.
13.55 var vi framme, PUH!
Och igår var det ju en rätt varm dag, så svettigt blev det.
Kändes lite konstigt att sitta i ett rum med bara, nästan ivf, svensktalande.
Där fick vi sitta i nästan en timme.
Sen in i studion.
Vi hamnade i sektionen längst till höger, ja vänster blir det väl iof i tv-rutan.
S ska åtminstone ha synts en kort stund i rutan, men än så länge har ju inte hela avsnittet släppts på nätet, så det återstår väl att se. Jag hade ivf en cerise klänning på mig med smala axelband och satt bredvid M i rutig skjorta. S hade en svart top med en turkos tunika över och satt på andra sidan M.
Till höger om mig satt en tjej i en vit klänning. Får erkänna att det nog var den kortaste klänning jag någonsin sett, då jag nästan fick hennes bakdel i ansiktet när hon skulle sätta sig och jag bara säger såhär klänningen täckte inte den.
Roligt var det ivf.
Killing-gänget! (mina favoriter sen förr. Glenn Killing i manegen är nog det jag skrattat mest åt någonsin)
Kul att få se Robert Gustavsson och Henrik Schyffert live. Det är ju de man skrattat mest åt.
Joan Collins, vilken dunderdam. Rolig och ser ju otroligt bra ut (ja jag vet att det inte är ett äkta ansikte på en 76-åring, men man har ju sett värre fall av plastikoperationer i den åldern).
Bountyhuntern har man väl bara zappat förbi på tvn ibland, men aldrig stannat vid.
Iof hade ju nästa vecka varit kul att se.
Malin Åkerman! (hur uttalar hon sitt namn så alla förstår?)
När vi väl var ute från studion var klockan 17.00
D och barnen hade hunnit med en del.
Bio i 3-D
Uppskattat av Noah, men inte lika mycket av Wilda. Glasögonen stannade inte kvar på hennes lilla näsa.
Noah hade ätit en hel popcornpåse själv.
Han sa till D nu orkar jag inte mer, och då var det bara smulor kvar.
(han åt ju varken upp sin kaka eller något av pretzeln)
Wilda spillde ut pink lemonad över D, (det var det enda utan kolsyra de hade)
Filmen hade väl varit spännande, men kanske lite för spännande ibland.
Efter bion gick de till Toy´sRus, det stora med pariserhjulet inne.
Wilda som tjatat om ett hundhus (pet´s), men när de väl hittat det stämde inte färgen med vad hon ville ha.
Istället blev det My Little Pony´s tivoli ( som man enligt henne kan kalla hästslott om man vill)
Noah hade siktet inne på en likadan varg som Wilda fick sist vi var i NYC, den var från FAO Schwarz. Så då gick de dit.
Jag, S och M insåg att det skulle ta alldeles för lång tid och för mycket energi att gå från 26:e till 57:e, så vi gick till Madison ave och tog en taxi.
Väl framme så hade vi ca 10 meter till sidoingången på FAO.
Hittade D och barnen vid toaletterna.
Tyvärr fanns det inga vargar längre, men han hittade en gosig schäfervalp istället och är lika nöjd för det.
Wilda hade somnat i vagnen under promenaden från Toy´s till FAO och hade varit lite svårväckt.
Efter den lilla shoppingen så promenerade vi till T.G.I och käkade middag.
Sen tog vi bilen hem.
Den enda som somnade i bilen var M.
Hemma pckade vi upp Wildas nya leksaker.
Matade henne med yoghurt.
Noah vägrade äta något.
(han åt inte mycket middag heller, de delade på en barnportion chicken tenders med fries)
Klockan var strax efter 21 när vi fick dem i säng.
Noah sov med nya vovven.
Klockan 01.30 vaknar vi av en ynklig röst (jag var hundra på att det var Wilda)
Rösten säger samma sak 3 gånger
sen hörs en splash!
Då går det in vad som sagts.
Jag behöver kräkas.
D var uppe före mig.
Det var Noah som var dålig.
Han hade som tur var stannat utanför vår dörr och sagt att han mådde dåligt.
Kräkts en omgång där, sen stått vid toaletten och kräkts mer.
När det inte fanns mer att kräkas så var det in i duschen, tvätta av honom medan D skurade golvet.
S vaknade när D var ner och hämtade städgrejer och mjölk och yoghurt till Noah.
Det otroliga är ju att inte Wilda vaknade när Noah duschade vägg i vägg med henne.
Idag mår han bra igen, så troligen var det för mycket salta popcorn och för lite mat som gjorde det.
Men vovven, den fick sova långt ifrån honom.
(vill ju inte att det blir som med Wildas varg, som kräktes ner i bilen dagen efter att den köpts.)
Här sitter de trötta gästerna.
Min Man!
Älskar dig!

2 kommentarer:

anna sa...

vilken dag! Vi ska nog till NY hela familjen i oktober, när mannen ska springa marathon, det blir en syn det!

thebromanders sa...

Wow! Vilken dag!!