lördag 25 april 2009

Liten förklaring

En liten förklaring till er som inte känner Noah.
Noah är petig som få vad gäller maten.
Det ska vara kryddat si, smaka så,
inte vara för kladdigt
inte för torrt
mm, mm in i oändligheten.
Vet att många barn är petiga, jag var ett (läs är)
Men i jämförelse med Wilda som äter allt så är han extrem.
Sen vi flyttat hit till USA så har det blivit mycket jämförelse mellan svensk mat och den som finns här.
Även om jag lagar mestadels av maten själv så skiljer sig ju ändå kryddor, smak på tex krossade tomater, ja till och med smaken på färska råvaror.
Mycket på grund av transportsträckor, men säkert också på grund av efterfrågan.
Barnens favoriträtter är
köttbullar med potatis, sås (inte Noah förstås) och lingonsylt
och
tacos
Men Noah accepterar inte den tacokrydda som finns här.
I Sverige köpte vi alltid santamarias tacokrydda på påse.
Alpnaerings dög inte till Noah.
Ej heller old el paso.
Noah nästintill vägrar äta med den krydda som finns här.
Smakar inte gott
Vill inte ha
och allt vad han nu sagt.
Så när jag fyllde år så var Anna snäll och skickade med en påse tacokrydda i det paket hon skickade till mig.
Igår använde vi oss av den.
Tacos är ju ganska mysig fredagsmat.
Men jag har verkligen dragit mig från att laga det här, för det är så tråkigt med gnället.
Man kan säkert fixa en tacoblandning själv, men att få till den exakt rätt som Noah vill att den ska vara är nog inte så lätt.
Men det är inte bara med tacos det jämförs
Svenska våfflor- amerikanska waffles
1-0
svenska pannkakor- amerikanska pancakes
1-0
lax i sverige- salomon i usa
0-1
svensk kyckling- amerikansk chicken
1-0
och mycket mer
Så jag menar inte att det finns svensk tacoskrydda, men för Noah är den svensk.
Däremot är den ju svensktillverkad.
Hoppas det bringar klarhet till någon.

2 kommentarer:

tinna sa...

Testa att göra egen tacokrydda, då kan du ju förändra den och testa dig fram! NÅnstans i min viktblogg finns ett recept på tacokrydda och sen jag testade att göra den har vi inte köpt färdig mer:)

Ofelias Hus sa...

Känner igen situationen...men det blir bättre ska du se...
Våra 12 och 14-åringar äter det som ratades i yngre ålder...lök i köttfärssås mm...våra 3 och 5-åringar går igenom det som de äldre gjorde som små...så jag gör som jag gjorde med dem...fortsätter att laga med lök...till slut så vänjer de sig...

Jag hörde någonstans att det tar ett litet barn 9 smaktillfällen för att vänja sig...så du får hålla ut...det blir nog bättre med tiden...

Kram,
Anette