lördag 29 november 2008

Nu är det julstämning även i vårt hus!

Ljusstakarna pryder sina platser i fönstrena och det är så fint.
Fåglarna har hittat till sin mat i vårt äppelträd.
Tomtarna är på g att få komma upp. (ja, jag låter tomtarna inta sina platser redan 1:a advent, då får man ju njuta av dem mer)
Vi ska försöka få upp någon ljusslinga ute också, frågan är bara var.
Annars flyter tiden på snabbt som attan.

Jag lämnade barnen på förskolan i torsdags och stack direkt hem till brorsan med min dator. Hade fått en trojan, men efter ett par timmar så hade han fått bort det och vi stack, jag och min superhaltande brorsa, till Ban Thai och åt lunchbuffé. Man måste ju betala igen lite som tack för hjälpen, och mat går alltid bra hos honom. Sen fick han även en påse nybakade lussebullar och en scrappad tändsticksask igår. Detta är förvisso den som min farmor och farfar fick.






Tiden gick fort och det blev dags att hämta barnen. Hem och fixa lite för sen skulle ju Wildas kompis från dagis komma med sin pappa, dvs min kompis som jag lekte med när jag var liten. Det tog väl över en timme innan de väl började leka, men sen var det full fart. Alla 3 lekte jättebra och det är ju kul att se. Wilda var så trött sen, så hon sov i sin säng från 19-6.45 Underbart!

Igår bakades det lussebullar. Hittade ett recept förra året, som jag då bakade helt mjölk och äggfria för en träff med föräldragruppen i Åseda där ett av barnen är allergiskt. Lyckades tappa bort receptet, men fick det av en vän igen som hittat det, inte mitt, men samma, det var ju med i Amelia jul. Och de blev lika goda och fluffiga med mjölk som utan. Och jag slapp kesella i, så bra!
Sen blev det bad. Dock inte med svägerska och kusin, de var sjuka tyvärr. Men det badades hej vilt. Hopp från kanten, dykande, några simtag för "Noah den Envise" och mer därtill.
På kvällen fick vi trevligt besök av barnens farmor och farfar. Vi bjöd på hemgjord pizza och Pippi-spel och efter barnens läggning så blev det mycket prat om USA. Alltid kul att kunna sitta ner och prata med vuxna efter en vecka ensam med barnen.


Här syns alla fräknar som barnen fick när de spelade pippispelet!
De har gjort prickarna själva. Gillar Wildas makade ögonbryn, inte mycket till fräken.



Idag kommer mina föräldrar och min bror hit. Det blir Chipotlefläskfilé med bakpotatis, kryddsmör, sallad, viltpanna som sås och avslutas med en smarrig chokladkaka och en klick grädde. Håll tummarna för oss att vi vinner en massa pengar när vi skrapar våra triss!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Roligt spel!
Här har vi firat pappa hela helgen, nu ska vi åka hem och pynta klart, hann bara hälften i torsdags och sedan åkte vi direkt efter jobbet i fredags.

Bakrecept kakor bullar recept scones andra bakverk sa...

Snart är det ju jul igen, då blir det massor med bakning. :D
Fin blogg du har förresten, Kram!
Lussebullar / lussekatter recept